Radio Donna krijgt klappen

Radio Donna krijgt klappen

Foto: rr

Q-Music heeft in de periode van september tot oktober 2005 zijn marktaandeel bij de luisteraars ouder dan 12 jaar zien groeien van 14 naar 15,1 procent. Dat blijkt uit luistercijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Radio Donna kende de grootste daling van alle zenders.

De commerciële landelijke zender van de Vlaamse Mediamaatschappij (VMMa) Q-Music zet zijn opmars dus voort. De zender had vorig jaar nog een marktaandeel van 6,9 procent en slaagde er dus in zijn marktaandeel op een jaar tijd te verdubbelen. In minder dan vier jaar tijd is Q-Music uitgegroeid tot de tweede grootste speler op de Vlaamse radiomarkt.

De andere commerciële zender, 4FM, stijgt van 5 procent naar 5,3 procent. Bart Brusseleers, algemeen directeur van 4FM, is verheugd over de resultaten: ,,De cijfers bevestigen nogmaals dat 4FM op de goede weg is. 4FM richt zich in de eerste plaats op jonge gezinnen, met een licht vrouwelijke invalshoek, omdat hoe je het ook draait of keert, het toch vaak vrouwen zijn die het huishoudbudget beheren."

67,3 procent marktaandeel voor openbare omroep

Het globale resultaat voor de VRT-radio meer dan behoorlijk. Radio 2 blijft onbedreigd marktleider, Radio 1, Studio Brussel en Klara stijgen significant en compenseren voor een groot deel het dalende marktaandeel van Radio Donna.

Bij de openbare omroep deed vooral Radio 1 het goed: de zender haalde 10 procent tegenover 8,5 procent in de vorige meting. Studio Brussel boekte een stijging van 6,3 naar 7 procent. Ook Klara deed goede zaken, van 1,8 procent naar 3,3 procent.

Radio Donna boekte de grootste achteruitgang, van 19,7 procent naar 14,2 procent.

Familiezender Radio 2 blijft afgescheiden de grootste met 32,8 procent marktaandeel.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees