Parlementsleden blijven met heel wat vragen achter

Aan het eind van een lange Kamercommissie Infrastructuur over de treinramp in Buizingen bleven heel wat parlementsleden toch nog met onbeantwoorde vragen achter.

Tegelijk was er wel lof voor de grote hoeveelheid informatie die door de NMBS-top gegeven werd. Maar vooral over de periode tussen ’88 en ’99 - waarin schijnbaar geen nieuwe veiligheidsinitiatieven werden genomen - bleven de Kamerleden grotendeels op hun honger zitten.

Zowat alle partijen stelden maandag vragen bij het uitblijven van maatregelen in de jaren negentig. Indien men toen wel stappen had ondernomen, hadden we nu nochtans heel wat verder kunnen staan, stelde sp.a’er David Geerts.

Maar Infrabel-ceo Luc Lallemand vond "in de beperkte tijd om een historiek op te stellen" naar eigen zeggen niets over de expliciete beslissing om het TBL-systeem eind jaren tachtig stop te zetten. Hij stelde slechts vast dat "de ontplooiing van de bakens ongeveer toen stopgezet is".

De spoorbeheerder beloofde zeker bijkomende documentatie te zullen leveren en benadrukte dat na 1999 wel heel wat beslissingen genomen werden. Al oordeelde Vlaams Belanger Jan Mortelmans dat het ook toen bij "aankondigingspolitiek" bleef. Op de vraag van Jef Van den Bergh (CD&V) of er geen systeem kon worden aangekocht in het buitenland, was het antwoord zeer duidelijk. De verschillen tussen de systemen en infrastructuur binnen Europa zijn simpelweg te groot. Ook geschoold personeel uit het buitenland laten overkomen is om die reden niet evident.

Dat pas in 2030 volledig zal zijn overgestapt van het nationale TBL1+ naar het Europese ETCS-systeem riep eveneens vragen op. Hoewel beide systemen compatibel zijn, vraagt ETCS om bijkomende elektronische toestellen en bakens, verduidelijkte de NMBS-top. Het is dus niet louter de switch van software.

Ludo Van Campenhout (Open Vld) kreeg alvast te horen dat de complete invoering van ETCS tegen 2030 zo’n 850 miljoen euro zal kosten. Voorts bleven er vragen over het negeren van stopseinen. N-VA’er Patrick De Groote vroeg zich af hoeveel zwarte punten (waar sein al genegeerd werd) bestaan en vooral of Buizingen ook zo’n zwart punt was. Zeker niet, benadrukte de spoortop, al staat het wel hoog op de prioriteitenlijst, gezien het groot aantal treinen dat er passeert.

Onder meer Stefaan Van Hecke (Groen!) bleef ook ongerust over de werkdruk bij het treinpersoneel. NMBS-topman Marc Descheemaecker benadrukte het sociaal overlegplatform als "tolk" voor alle beroepsgroepen, waarin ook over werkdruk gepraat wordt. Tegelijk verwees hij dat stress niet enkel voortkomt uit lange rijtijden, maar dat ook veel stops en druk zorgen. En minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte gaf nog aan dat misschien gekeken moet worden of er geen Europese regels rond rij-en rusttijden kunnen worden uitgewerkt.

De partijen die eerder al pleitten voor een parlementaire onderzoekscommissie, bleven bij hun standpunt. LDD’er Paul Vanhie scherpte wat aan, stellende dat een onderzoek door internationale experts nodig zal zijn, omdat de NMBS zo’n "gepolitiseerd bastion" is. De meerderheidspartijen leken dan weer gewonnen voor een bijzondere onderzoekscommissie.

Tot slot werden ook de private treinstellen die op de Belgische sporen rijden kort aangeraakt. Voor hen kan voorlopig geen verplichting worden opgelegd om het TBL1+systeem te installeren.
 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees