Fit & Gezond

Stijf van de stress

Stijf van de stress

Foto: Shutterstock

Een stresspiek kan geen kwaad, integendeel: je gaat er beter van presteren. Maar wanneer de boog altijd gespannen staat, komen er klachten van: hartkloppingen, rugpijn, hoofdpijn, maagpijn, slapeloosheid... ‘Het goede nieuws is dat je er zelf heel wat aan kan doen, door de dingen anders te leren bekijken’, zegt experte Anne-Marie Frisque.

Anne-Marie Frisque is als arts en psychotherapeute gespecialiseerd in het begeleiden van mensen met stressklachten. Zij definieert stress als het gevoel van spanning dat ontstaat wanneer je bang bent dat je je eigen doelstellingen of de eisen van je omgeving niet kunt waarmaken. ‘Stress is dus geen feit of situatie, wel een gevoel, een interpretatie van een situatie. Het goede nieuws is dat je er zelf wat aan kan doen, door de dingen anders te leren bekijken.’


Antistresstips van de specialist:

1) Zorg voor voldoende ontspanning. In principe is sport een van de beste antistressmiddelen. Drie keer per week een half uurtje sporten is ideaal, als het even kan in de frisse buitenlucht. Voor de rest is dat heel individueel. Sommigen komen tot rust van breien of borduren, terwijl anderen daar juist nerveus van worden.

2) Ook relaxatieoefeningen helpen veel mensen. Denk daarbij niet aan zweverige toestanden, wel aan wetenschappelijk onderbouwde technieken, bijvoorbeeld om de ademhaling te vertragen. Je kan daarvoor terecht bij psychologen, psychotherapeuten of sommige kinesisten.

3) Leef in het nu: probeer het piekeren over het verleden en de toekomst los te laten en concentreer je op het heden. Wees aandachtig in alles wat je doet: als je aan het afwassen bent, doe het met aandacht, in plaats van te denken aan wat je nog allemaal moet doen. Kijk tijdens het wandelen aandachtig naar de kleuren van de bloemen, luister naar de vogels, ruik de geuren, zo zal je automatisch minder gaan piekeren.

4) Vereenvoudig je leven. We willen allemaal te veel: veel werken, veel hobby’s, een groot huis, en graag ook nog een buitenverblijf, dat je dan ook weer moet onderhouden. Minder kan ook meer zijn. Minder bezittingen maken minder rommel. Opruimen is de boodschap.

5) Zorg voor een goede organisatie: maak lijstjes van wat je allemaal moet doen, en begin met het belangrijkste.

6) Stop met multitasken. Verschillende dingen tegelijkertijd doen, geeft alleen maar meer stress en is bovendien minder efficiënt. Doe beter één ding tegelijk, en doe dat goed.

7) Let op met koffie, tabak en alcohol. Koffie versnelt de ademhaling. Rokers mogen denken dat een sigaret hen ontspant, maar eigenlijk krijgen ze er nog meer stress van. Een paar glazen alcohol kunnen de spanning doen afnemen, maar overdaad schaadt. Bovendien escaleert alcoholgebruik snel en voor je het weet, is de remedie erger dan de kwaal.


 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees