Wijn te duur in helft Belgische restaurants

Wijn te duur in helft Belgische restaurants
BRUSSEL - Meer dan de helft van de Belgische restaurants hanteert veel te hoge prijzen voor de wijnen die ze serveren. Zo'n 52 procent rekent meer dan het driedubbele aan van de inkoopprijs. Vooral bij huiswijnen swingen de prijzen de pan uit met pieken tot acht keer de inkoopprijs.
Dat blijkt uit de resultaten van een peiling bij 821 Belgische restaurants aan de vooravond van de wijnbeurs Megavino. Het onderzoek naar de prijzen voor wijn in Belgische restaurants is van de hand van wijnkenner- en journalist Alain Bloeykens. Hij bestudeerde de wijnkaarten van 821 Belgische restaurants van vier verschillende categoriën: klassiek Franse, internationale keuken, brasseries/bistrots/eetcafés en wijnbars.

De onderzochte zaken liggen voor zestig procent in Vlaanderen, dertig procent in Wallonië en tien procent in Brussel. Bloeykens hield voorts rekening met 3 prijscategorieën: onder de 25 euro, tussen de 25 en 50 euro, boven de 50 euro.

Als aanvaardbare winstmarge hanteerde Bloeykens dat een restauranthouder de inkoopprijs mag verdriedubbelen, onder meer omdat ook de belastingdiensten die norm hanteren. De wijnkenner stelde vast dat de consument in 52 procent van de restaurants meer dan die aanvaardbare prijs betaalt. De absolute uitschieter was een zaak waar een bepaalde wijn zestien keer duurder was.

Opvallend is dat niet noodzakelijk de sterrenrestaurants de grootste winstmarges hanteren. Bij de duurste restaurants gaat ,,slechts'' de helft van de onderzochte zaken boven de coëfficiënt maal drie. De middencategorie valt binnen het gemiddelde terwijl verrassend genoeg meer dan zes op de tien goedkopere restaurants te veel winst nemen.

Er zijn wel grote verschillen al naargelang het type restaurant. Zo hanteert meer dan zes op de tien brasseries, bistrots of eetcafés een marge met factor drie tot vier. Maar er is ook goed nieuws. Zo rekent één restaurant op de vijf slechts met een factor maal twee. Die restaurants situeren zich hoofdzakelijk in de categorie wijnbars en brasseries.

Uit het onderzoek blijkt dat vooral bij huiswijn, waarvan de consument vaak niet eens weet wat hij krijgt, restaurants al eens uit de bocht durven gaan. De prijs van huiswijn ligt namelijk gemiddeld 4,5 keer hoger dan de inkoopprijs. Iets wat vooral van toepassing is bij goedkopere restaurants. Daar hanteert 65 procent van de restaurants vlotjes de factor maal 4,5 met pieken tot maal 8.

,,Er zijn zaken die een minder goede wijn uit een warenhuis durven aanbieden tegen acht keer de inkoopprijs'', aldus Bloeykens, die niet echt verrast is door de resultaten van het onderzoek. ,,Het hangt er vanaf hoe je het bekijkt, want de helft van de restauranthouders hanteert dus wél aanvaardbare prijzen. Ik had het eerlijk gezegd erger verwacht. Uit onze peiling blijkt ook dat er de afgelopen drie jaar een positieve evolutie merkbaar is.''

Intussen proberen meer restaurants wel vernieuwend te werken op wijngebied. Zo neemt de verkoop van wijn per glas toe. Eén restaurant op de drie biedt de formule aan. Een beperkt aantal zaken (vier procent) hanteert dan weer een vaste winstmarge voor gelijk welke wijn en in sommige restaurants (zes procent) mag je zelf je fles wijn meebrengen als je een zogenaamde schenkservice betaalt.
Corrigeer

MEER NIEUWS