Een op drie Belgen koopt fairtradeproducten

Een op drie Belgen koopt fairtradeproducten

Foto: pdw

In België kiezen 1,65 miljoen gezinnen, of 35 procent van de bevolking, regelmatig voor fairtradeproducten. De markt voor fairtradeproducten groeide vorig jaar met minstens 7 procent ten opzichte van een jaar eerder. De totale marktwaarde bedroeg 60,2 miljoen euro.

Dat meldt keurmerk Max Havelaar bij de voorstelling van de jaarresultaten.

Nagenoeg alle fairtradeproductgroepen toonden vorig jaar een duidelijke groei, die het sterkst uitgesproken was bij de categorieën koffie, samengestelde producten (koekjes, chocolade,...) en rietsuiker.

'De Belgen zijn meer en meer uit op een eerlijk kopje koffie. We zien dat het verbruik van fairtradekoffie buitenshuis blijft stijgen, met 28 procent ten opzichte van 2009', luidt het. Max Havelaar merkt voor het eerst ook een sterke stijging in de interesse en aankoop van fairtradeproducten bij 18- tot 24-jarigen.

'De evoluties zijn heel positief, maar we staan in België nog nergens in vergelijking met sommige andere landen. De Belg wil meer fairtrade kopen, maar beschikbaarheid en zichtbaarheid van de producten zijn beperkende factoren. Daarom ons pleidooi aan de grootdistributeurs om fairtradeproducten in de kijker te zetten', zegt Lily Deforce, algemeen directeur van Max Havelaar België.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees