VAB wil opleidingscheques voor rijvaardigheidscursussen.

VAB wil opleidingscheques voor rijvaardigheidscursussen.

Foto: fvv

VAB vraagt dat - vooral onopgeleide - motorrijders opleidingscheques kunnen gebruiken voor extra rijvaardigheidscursussen.

Drie op de tien motorrijders volgde nooit een opleiding en behoren veelal tot de groep recreatieve motorrijders, die het meest betrokken geraken in ongevallen. Dat blijkt uit een enquête die automobilistenvereniging VAB afnam bij 2020 zowel jonge, recreatieve als ervaren motorrijders.

Bij één op de twee ongevallen van motorrijders (43 pct) loopt de motorbestuurder fysieke letsels op. Het afgelopen jaar had een op de acht motorrijders, oftwel 12 procent, een ongeval, leert de enquête.

Motorrijders maken meer kans om bij een ongeval betrokken te raken als ze jonger zijn dan 25 jaar en als ze minder dan 5 jaar motorervaring hebben. Recreatieve motorrijders, die enkel bij mooi weer hun stalen ros van stal halen, vallen meer. "Waarschijnlijk door een gebrekkige motorbehendigheid", zegt VAB.

Van de ondervraagde motorrijders volgde 3 op de 10 motorrijders nooit een motoropleiding. Wie voor 1 januari 1989 zijn rijbewijs B haalde, moest de verplichte opleiding niet volgen. VAB vraagt dat vooral die specifieke groep opleidingscheques kan gebruiken voor extra rijvaardigheidscursussen.

"Rijscholen richten die cursussen voorlopig nog weinig in, maar er is een grote behoefte aan", zegt Maarten Matienko van VAB.

Voor de specifieke opleiding suggereert 8 op de 10 respondenten voorts dat er tijdens de motoropleiding meer aandacht moet zijn voor defensief rijden: vaak liggen menselijke fouten van automobilisten aan de basis van een motorongeval.
 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees