Treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel verdwijnt mogelijk

De rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Luik-Brussel dreigt te verdwijnen. Het is qua stiptheid en bezettingsgraad een van de probleemlijnen voor de NMBS. De beslissing valt over enkele weken. De NMBS wil meteen een alternatief aanbieden als de lijn verdwijnt, schrijven Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg.

De rechtstreekse treinverbinding Maastricht-Brussel, met een tussenstop in Luik, werd in 2007 in gebruik genomen. Ze kwam er onder impuls van de toenmalige Maastrichtse burgemeester en met financiële hulp van Europa. Maastricht telt meer dan honderd Europese instellingen.

De Belgische Spoorwegen buigen zich momenteel over het voortbestaan van de verbinding. Er wordt gedacht aan een stopzetten wegens drie redenen. De verbinding is een probleemlijn qua stiptheid. Dat heeft te maken met de beperkte keermogelijkheden in Maastricht.

Ten tweede past Europa voor de helft de verliezen bij. Eind dit jaar loopt dat af. In dat geval wordt de verbinding helemaal te duur.

Taalprobleem

Tot slot is er een taalprobleem. De treinbestuurders zijn in hoofdzaak Franstaligen. Om ook in Nederland te mogen rijden, moeten ze een attest hebben waaruit blijkt dat ze voldoende Nederlands kennen. Die kennis wordt dermate streng en vaak gecontroleerd.

De verbinding Maastricht-Luik-Brussel wordt volledig uitgebaat door de NMBS. De beslissing over de eventuele afschaffing van de verbinding valt over enkele weken. Mocht dat het geval zijn, dan wil de NMBS meteen een alternatief hebben. Een mogelijkheid is een treinshuttle tussen Maastricht en Wezet en zo door naar Luik, waar men dan opnieuw de trein richting Brussel kan nemen.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees