Jeroen Brouwers schreef beklijvendste sterfscène

Jeroen Brouwers schreef beklijvendste sterfscène

Foto: katrijn van giel

De sterfscène uit 'Datumloze dagen' van Jeroen Brouwers is door de lezers van De Standaard en de luisteraars van Radio 1 verkozen tot beklijvendste sterfscène uit de wereldliteratuur.

Het Radio 1-programma Joos ging samen met De Standaard der Letteren op zoek naar de meest beklijvende sterfscène uit de wereldliteratuur. 'De dood is cruciaal in de roman', zegt Karel Verhoeven, de journalist van De Standaard die samen met dichter Maarten Inghels als expert werd geselecteerd. 'Hij wordt bijzonder interessant wanneer er liefde in het spel is.'

Tien scènes werden genomineerd. Op drie staat de dood van Julia uit Romeo en Julia van William Shakespeare. De tweede plaats is voor Het schervengericht van A.F.Th. Van der Heyden, waarin de dood van de foetus in de buik van de vermoorde actrice Sharon Tate wordt beschreven.

Op de eerste plaats staat de sterfscène uit Datumloze dagen van Jeroen Brouwers, waarin een vader zijn terminaal zieke zoon uit zijn lijden verlost. 'Het is geen toeval dat Jeroen Brouwers op 1 november wordt bekroond. De dood is overal in zijn werk', klinkt het.

De bekroonde scène

'Sjalom, Nathan, ik til zijn hoofdje op dat licht is als een strandbal, en trek er een kussen onder vandaan. Na voor de tweede keer, strelend zijn oog te hebben dichtgevouwen, dat opnieuw als door de werking van een springveertje is opengeklapt -een doosje met een blauw steentje erin, dat mij aankijkt- druk ik, pers ik met mijn volle zwaarte het kussen op zijn gezicht, minuten lang.

Vijftien, veertien, dertien, Nathan jongen, het spijt me allemaal zo, mijn hele leven, alles spijt me, voor jou, voor mij, twaalf, elf, tien, negen, had toch een andere vader uitgezocht.'

Lees en beluister hier de tien genomineerde fragmenten.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees