Interieur

Interieurtrends voor 2012

2011 is –in tegenstelling tot andere jaren– moeilijk samen te ballen tot één uitgesproken trend. Geen retour naar het minimalisme; geen uitgesproken kleuren of texturen. Hoewel, niemand kan om de pasteltinten heen of zelfs de doorbraak van fluo-accenten in het interieur. Een overzicht van de vijf meest opvallende interieurevoluties van 2011 als voorbode op wat in 2012 komen zal.

Mix & match in 2011

Pastel en fluo
Naar analogie met de modewereld zette de trend van color blocking zich ook in het interieurdesign door. Eerder dan felle kleuren viel vooral het in het design teruggrijpen naar pasteltinten op. Er werden monochrome kleuren gebruikt en die werden zelfs versterkt met fluor. Dit contrast tussen het zachte van pastel en het harde van fluo leidt tot smaakvolle en verfrissende combinaties, als was het snoep. Opvallend was ook dat er steeds vaker werd geopteerd om in één en hetzelfde product dezelfde kleur te laten evolueren van donker naar licht, de zogenaamde verloopkleuren.

Hout vasthouden
De enige naturelkleur die in het dominerende woonbeeld overeind blijft, is de kleur van licht hout. Niet dat dit een trend is, want hout is een eeuwige constante in interieurland. Hoewel, na de wengé en andere donkere kleuren, wordt 2011 vooral gedomineerd door natuurlijke, zelfs lichte gekleurde houttinten zoals van eik.

Strakke grafiek
De monochromie viel des te meer op omdat drukke dessins ondergeschikt werden gemaakt. Geen motieven of patronen in stoffen of als opdruk. Het enige wat echt overeind bleef in het woonbeeld waren de grafische structuren. Strakke lijnen of grids in een streng keurslijf van de geometrie. Wie hét woonplaatje van 2011 bekijkt, ziet alles in elkaar passen als in een houten blokkendoos: houten blokken waarvan enkele in pastel of fluo én die de doos of elkaar volledig uitvullen.

Nordic wave
De opmars van de Scandinavische designlabels tekent zich al langer af in de designwereld, maar het staat buiten kijf dat merken als Normann Copenhagen, Muuto, Hay, Ferm, Offect of Zero nu echt door het brede publiek werden opgepikt. Wie de Scandinavische stijl herleidt tot Ikea, heeft het afgelopen jaar geen magazines gelezen. De Nordic Wave excelleert in mooi, kwaliteitsvol en verfijnd design dat –niet geheel onlogisch– alle hier vernoemde trendkenmerken incarneert.

Bompatrend
Karolien Van Cauwelaert, hoofdredactrice van Actief Wonen, zag de aandacht voor ambachtelijk meubilair uit de eerste helft van de twintigste eeuw toenemen en vat het prompt samen als 'Viva Bompa'. 'Het viel al op dat er in Milaan bijvoorbeeld ontwerpen verschenen die verder teruggaan in de tijd dan zomaar 'retro'. Zoals de Soft Rocker van Established & Sons die ontegensprekelijk geënt is op een oude schommelstoel. Ik merk het niet alleen in de interieurreportagesdie ik binnenkrijg, ook in mijn directe omgeving valt me een soort hernieuwd respect op voor oud meubilair dat niet zozeer antiek is, maar wel ambachtelijke karakteristieken bevat. Bovendien wordt er moeiteloos gecombineerd met oud en nieuw, vintage en hedendaags, kringloop en design. Het is het jaar van de mix & match.'

De vorm voorbij in 2012

Duurzaamheid troef
Experts zijn het erover eens dat het sowieso al erg dominante duurzaamheidsdenken nog sterker gaat doorwegen in 2012. 'Esthetiek, kwaliteit of prijs blijven belangrijke criteria, maar het verhaal achter het product én hoe het tot stand kwam, wordt minstens zo belangrijk', zegt Actief Wonen-hoofdredactrice Karolien Van Cauwelaert.

Ook designer Roel Vandebeek die als industrieel vormgever goed twee jaar voorop loopt op wat de consument te zien krijgt, noemt duurzaamheid een essentiële schakel. 'Als het niet van meet af aan rationeel en ecologisch verantwoord kan worden gemaakt, hoef je er niet eens mee te komen aanzetten. Een goed ontwerp-idee uit een goed materiaal vindt pas vruchtbare grond als het slim wordt gemaakt. De rol van design(er) overstijgt het vorm-geven.'

Social en user generated design
Door de crisis en de terughoudendheid van bedrijven om te investeren hebben jonge designers het veel moeilijker om hun ontwerpen te realiseren. Tegelijkertijd blijven ze niet bij de pakken zitten. 'Het beste bewijs is de fenomenale opmars van De Invasie, een collectief van jonge designers die hun producten bijna rechtstreeks aan het publiek presenteren', merkt Karolien Van Cauwelaert op.

Met de sociale media als katalysator werkt de connectie tussen klant en designer in twee richtingen. Roel Vandebeek: 'Die band werkt niet alleen prijsdrukkend, ik verwacht ook een toename van wat wij user generated design noemen: design - of het nu gaat om een sofa of een stoel dan wel sportschoenen of een auto - de eindgebruiker bepaalt mee de uiteindelijke vormgeving. Ook al gaat het om een psychologische illusie dat je alles kan 'kiezen', , die keuzemogelijkheden zijn uiteraard beredeneerd. toch geloof ik dat dit in 2012 nog belangrijker wordt én de perceptie van mensen zal bepalen: design als datgene wat jij zelf mooi vindt omdat je het mooi hebt gemaakt, naar je eigen smaak.'

Zwart-wit denken
De Nordic Wave zal in 2012 verder doorzetten. Eerder dan pastelkleuren zal het klassieke kleurcontrast zwart-wit dominanter worden. Heel wat catalogi van designspeciaalzaken pakken al uit met dergelijke rustgevende Scandinavische decors. Het woonbeeld zal effectief evolueren naar zwarte eenvoudige meubelstukken in een rustgevend witte context.

Japans design
Japans design en of hun designers vindt vlotter de weg naar Europa. De recente Parijse designbeurs Design Tide stond volledig in teken van Japan. 'Ze veroveren echt hun plaats op de internationale designscene', meent Karolien Van Cauwelaert. Wat de opmars van het Japanse model kan verklaren? 'Simpel: uitgepuurde vormen en functionele vormgeving met oog voor het ambachtelijke of de tradities.' Er is Tokujin Yoshioka die al voor Kartell en Moroso mooie dingen deed, er is het architectenduo Sanaa en heel wat Japanse merken als Maruni, Karimoku New Standard, Sfera...', aldus Karolien Van Cauwelaert.

Eendracht in ambacht
Het valoriseren van (lokale) ambachten zet zich in 2012 verder door. Scandinavië en Japan Eigenlijk ligt deze trend deels vervat in die Nordic Wave en de opmars van Japan, want dit zijn niet toevallig twee regio's waar vakmanschap en tradities hoog in het vaandel worden gedragen. 'Hetzelfde kunnen we opmerken Ook in eigen land zien kleine en middelgrote bedrijven in dat ze met hun expertise en mits oog te hebben voor vormgeving en het verhaal achter een product een grotere meerwaarde kunnen creëren', zegt Roel Vandebeekdie in 2012 in een overzichtstentoonstelling terugblikt op zijn 15 jaar industriële vormgeving.

De connectie tussen designer en vakmanschap in de productie maakt de som hoger dan de respectievelijke onderdelen. 'Bedrijven onderling gaan inzien dat ze vanuit hun eigen expertise elkaar kunnen helpen om in eendracht nog mooiere of betere producten te creëren, die ze alleen nooit zouden kunnen afleveren noch bedenken.'

Roel Vandebeek cureert in 2012 een dubbeltentoonstelling Hoezo, design? waarin naast zijn evolutie als industrieel vormgever ook de resultaten te zien zijn van een educatief project met en door leerlingen TSO en BSO. 'We hebben die jonge gasten, die een ambacht leren, aangezet om een eigen ontwerp-idee uit te werken. Door zelf te bedenken én te creëren ervaren deze vakmannen in spe de alledaagse toepasbaarheid van design maar ook hun eigenwaarde, betrokkenheid én toenemende kansen op de arbeidsmarkt. Het toont aan dat design een meerwaarde betekent, op veel meer domeinen dan alleen maar dat van de vorm.' Meer info over 'Hoezo, design?' op www.c-mine.be
 

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees