Tevreden werknemers presteren niet beter

Tevreden werknemers presteren niet beter

Foto: Jobat.be

“Er is geen enkel verband tussen tevredenheid en beter presteren”, zegt Luc Dekeyser, directeur van het kenniscentrum van SD Worx. “Wel tussen ontevredenheid en slechter presteren …”

Met tevreden werknemers alleen, springt een bedrijf niet ver. Waar het echt om gaat, is engagement, de overtreffende trap van tevredenheid. “Tevredenheid is slechts de basis om verder te kunnen werken aan engagement”, aldus Luc Dekeyser van SD Worx. “Gedrevenheid en diep engagement verkrijg je door de inhoud van jobs boeiender te maken, de zelfregulering van een functie te verhogen, carrièregroei mogelijk te maken, een gedragen cultuur en missie uit te stralen, waardering uit te spreken en de nodige ondersteuning te bieden aan je medewerkers.

”Uit onderzoek van SD Worx blijkt dat in een gemiddelde organisatie 22 % van de medewerkers ontevreden is, 61 % tevreden en 17 % geëngageerd."

Ontevreden medewerkers zijn meer dan dubbel zo vaak afwezig op het werk dan hun geëngageerde collega’s. Bedrijven kunnen de kosten voor ziekteverzuim tot 53 % laten dalen als ze investeren in engagement. Als het aandeel geëngageerde medewerkers stijgt van de gemiddelde 10 % naar 40 %, verhoogt dat de productiviteit in het bedrijf met 13%.

>

>

>

>

 

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees