Beauty

De legende van het schoonheidsslaapje: vijf tips

De legende van het schoonheidsslaapje: vijf tips

Foto: Shutterstock

Als het op tateren met vriendinnen of schoenenshoppen aankomt, kijken we niet op een uur meer of minder. Wat uren slaap betreft, liggen de zaken anders. En toch weet iedereen dat voldoende slaap ons lichaam zowel fysiek als mentaal ten goede komt. En dat we er effectief ook beter uitzien na acht uren slaap, dat hoeven we die wallen al lang niet meer te vertellen.

Met deze vijf eenvoudige tips werk je gestaag de wallen weg en maak je definitief komaf met opmerkingen over je verfromfaaide gezicht 's morgens... Het proberen waard, toch?

1. Rust voor je gaat slapen

Naast het noodzakelijk aantal uren slaap, is ook de kwaliteit van die slaap niet onbelangrijk. Mensen worden (onbewust!) gemiddeld 15 à 20 keer wakker per nacht: een cijfer dat verdubbelt of verdrievoudigt wanneer je zowel mentaal als fysiek gespannen gaat slapen.

Hoe je je op een ononderbroken nachtrust kan voorbereiden? Van het sportterein rechtstreeks naar je bed lopen, is een slecht idee. Ook met de iPad in de armen een poging doen om te slapen, werkt niét. Je reserveert de 30 minuten voor je gaat slapen beter voor enkele bladzijden in een ontspannend magazine of boek, hersenloos entertainment op de televisie of andere bezigheden die jij ontspannend vindt.

2. Maak het gezellig in je bed

'Less is more', wat de inrichting van je slaapkamer betreft dan toch. Hoe minder afleiding of storende elementen je nachtrust kunnen verstoren, hoe rustiger de nacht. Ban nachtlampjes, digitale klokken en tikkende horloges uit de kamer en maak van je bed een gezellig nest met wollige dekens en kussens, dat je effectief uitnodigt om te slapen. Een koud, hard bed met een kussen dat eigenlijk te plat of te hoog is voor jou in een violetkleurige kamer met hallucinerend behangpapier, werkt afstotender dan je denkt.

Investeer in een pyjama of een kamerjas waarmee je 's avonds in de zetel kan zitten zonder elke vorm van bezoek te vrezen en maak 'slapen' in alle mogelijke betekenissen van het woord aangenaam. 

3. Koop jezelf een bioritme

Het is een huizenhoog cliché, en toch: ga elke dag op hetzelfde uur slapen en probeer ook elke dag op hetzelfde uur op te staan, óok in de weekends. Je lichaam heeft nood aan een zekere dosis routine - hoe hopeloos dat vaak ook lijkt -, waardoor een zeker slaappatroon je werkprestaties overdag bevordert. Ook een effectieve slaaproutine is een goed idee: televisie uit, tanden poetsen, reinigen met twintig crèmes en nog vijf keer opstaan om te controleren of je de deur wel hebt gesloten ... Elke dag opnieuw!

4. Schoonheidsrituelen

Onze huid moet elke nacht 'recupereren' van de aanslag die de dag en het zonlicht er op pleegt - in winterse tijden als deze, een absolute Koude Oorlog. Een lichte nachtcrème, een reinigingsgel of andere hydraterende smeersels zijn dus een goed idee, voor het slapengaan. Laat ze deel uitmaken van je avondlijk ritueel, et voilà: twee vliegen in een klap.

5. Verbied je lichaam niet te slapen

Sloten sterke koffie in de late namiddag, heel zware maaltijden of koude douches net voor je gaat slapen... De gevolgen zijn logisch: je lichaam dénkt helemaal niet aan slapen op momenten als deze. Cafeïne kan tot 7 uur na inname in je lichaam rondzwerven - de een kan er al beter tegen dan de ander -, terwijl een warm bad effectief het lichaam op slaaptemperatuur kan brengen. Letten op je voeding is ook goed voor de lijn, ten slotte, wat houdt ons nog tegen? Een gezonde geest...?

Corrigeer

Het beste van Enkel voor abonnees