Herinrichting voor leefbare Rijksweg werkt frustrerend

Busbanen aan lichten Rotem moeten al weg

Busbanen aan lichten Rotem moeten al weg

Aan het kruispunt is het sinds de aanleg van de busstrook vaak lang aanschuiven. Foto: ppn

Rotem -

Twee maanden wordt het opnieuw ingerichte kruispunt van de Rijksweg ter hoogte van Rotem-centrum gebruikt, maar binnenkort starten de werken opnieuw. De busbaan brengt fileleed met zich mee en moet verdwijnen.

Het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) Limburg gaat het pas opnieuw ingerichte kruispunt van de Rijksweg (N78) ter hoogte van Rotem-centrum aanpassen. De reden daarvoor is simpel: veel te lange wachttijden aan de verkeerslichten. Het was burgemeester Lydia Peeters (Open VLD) die vlak na de afronding van de werken meteen inwoners over de vloer kreeg. ‘Allemaal kaartten ze het fileprobleem aan', zegt ze. ‘Met de kwalijke bijwerking van sluipverkeer in de zijstraten.'

Het AWV nam akte van het probleem en beloofde de situatie aan te passen. De tijdsaanpassingen van de lichten werden herbekeken en een gulden middenweg werd gezocht. Zonder effect, blijkt nu.

Het grote mankement is de aparte busstrook. Daardoor moest het vele verkeer vanuit Maaseik en vanuit Dilsen-centrum afrekenen met oponthoud aan het bewuste kruispunt. ‘Overdag gaat het nog, maar tijdens de spitsuren kunnen de automobilisten pas na de vierde keer omspringen van de lichten oversteken. Vooral 's morgens tussen 7 en 8.30 uur en in de avond tussen 16 en 18 uur is het een soep', zegt een buurtbewoner.

Onlogisch

De herinrichtingsplannen van de Rijksweg om deze leefbaarder te maken werken vooral frustrerend. De wijzigingen lijken voor de omwonenden én gebruikers onlogisch. ‘Je hebt hier een aparte busbaan terwijl hier haast geen lijnbussen passeren', legt de buur verder uit. ‘De ontwerper kan vanuit zijn bureau wel mooie dingen op papier zetten, maar die zijn praktisch onhaalbaar. De realiteit ligt helemaal anders. De werken kostten verschrikkelijk veel geld en nu moeten ze extra investeren omdat het niet goed is. Dan ontbreekt het hen toch aan een goede visie.'

Maar het AWV gaat dus teruggrijpen naar het succesvoller recept van weleer: twee rijvakken per richting. Er komen wel aparte bushavens. Dat brengt onteigeningen met zich mee. ‘Dat wil ik eerst nog zien. De mensen hier opnieuw grond afnemen is niet nodig. Hoe ze het nu maakten is onveiliger dan voorheen. Vrachtwagens kunnen bijna niet meer draaien. Het is allemaal veel moeilijker geworden met de snelheidremmende inrichtingen. Dat gaat ten koste van de veiligheid.'

Wegen en Verkeer wil de werken op korte termijn starten. Hoeveel dat moet kosten en wanneer ze beginnen, is niet bekend.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio