Haltes dicht en helft minder bussen op Roeselaarse stadslijnen

Besparing De Lijn betekent jobverlies bij Coach Partners

Besparing De Lijn betekent jobverlies bij Coach Partners

Luc De Man van De Lijn en schepen van Mobiliteit Henk Kindt (SP.A) menen dat de reizigers geen hinder zullen ondervinden van het verminderde aanbod. Foto: sbr

Roeselare -

Vijf bushaltes verdwijnen en de stadsbussen rijden voortaan maar elk half uur in plaats van elk kwartier. Dat zijn de belangrijkste besparingen van De Lijn in de stad. Bij exploitant Coach Partners betekent dit jobverlies.

Net op de dag dat reizigersorganisatie TreinTramBus roept dat de besparingen van De Lijn en de gevolgen daarvan op het aanbod te laat gecommuniceerd worden naar de reiziger, stelde De Lijn de consequenties voor het Roeselaarse busverkeer voor.

De meeste opvallende besparing is een halvering van de frequentie van de stadsbussen. In plaats van elk kwartier zal je in de toekomst maar om het half uur de bus kunnen nemen. Op zondag wordt de frequentie nog lager met een bus om het uur.

‘Dat aanbod moet voldoende zijn volgens onze tellingen', zegt Luc De Man, directeur West-Vlaanderen van De Lijn. ‘Om onze besparingsdoelstellingen te verwezenlijken, keken we naar de bezetting van de verschillende lijnen. We passen het aanbod enkel aan op lijnen waar er geen of weinig gebruik gemaakt wordt van de bussen.'

Lijnen smelten samen

De nieuwe dienstregeling gaat in op 1juli. Daarbij worden ook verschillende stadslijnen gecombineerd tot één nieuwe lijn. Lijnen 1 en 3 smelten samen tot één buslijn die zowel de Hallen als de Leeuwerikstraat met het centrum verbindt, net als lijnen 6 en 7 die Rumbeke en Oekene bedienen. In totaal sneuvelen vijf haltes. ‘Waar we haltes afschaffen is er altijd een alternatief beschikbaar binnen wandelafstand', zegt De Man.

De Park&Ride-lijn tussen de hallen en het centrum tegen voordelig tarief blijft bestaan. ‘Het aanbod op de streekbussen blijft voldoende om de scholieren naar school te brengen.'

15 banen verloren

Nu de nieuwe dienstregeling definitief is, is het ook alle hens aan dek bij Coach Partners, de exploitant die in Roeselare de buschauffeurs levert. Dat er banen zullen sneuvelen door het verminderde aanbod, is zeker. Hoeveel precies is nog een vraagteken. De vakbonden spreken van 15 van de 45chauffeurs binnen het bedrijf, maar Luc Populier van Coach Partners wil dat niet bevestigen.

‘De besparingen bij De Lijn hebben zeker gevolgen voor de tewerkstelling in ons bedrijf. We zijn nog volop bezig een sociaal plan op te stellen in samenspraak met de vakbonden. Enkele chauffeurs zouden bijvoorbeeld aan de slag kunnen in Kortrijk. We willen geen paniekvoetbal spelen. Tot er een duidelijk sociaal plan is, blijft iedereen aan de slag.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio