Eén op de drie krantenverkopers lapt verkoopverbod aan zijn laars

Nationale Loterij stuurt opnieuw minderjarigen naar krantenwinkels

Nationale Loterij stuurt opnieuw minderjarigen naar krantenwinkels

Foto: WAS

Tijdens een massale controle in 2011 bleek één krantenwinkel op de drie loterijproducten te verkopen aan minderjarigen, ondanks een wettelijk verbod. Daarom stuurt de Nationale Loterij vanaf vandaag weer minderjarige ‘mystery shoppers' op pad. Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen kan alvast niet lachen met die valstrikprocedure.

De Nationale Loterij stuurt vanaf vandaag tot eind augustus weer minderjarige mystery shoppers naar de krantenwinkels om na te gaan of de uitbaters het wettelijk verbod op verkoop aan minderjarigen naleven. Geen overbodige luxe, want in 2011 liepen bij 1.430controles liefst 541uitbaters tegen de lamp. Dat is één op de drie. Dat was wel al een pak beter dan in 2007, toen nog negen op de tien krantenverkopers dat verbod negeerden.

‘Krantenman is geen politieagent'

De actie van vorig jaar joeg heel wat uitbaters van krantenwinkels de gordijnen in. Zij waren razend op de Nationale Loterij omdat die minderjarigen inzette die er ouder dan 18 uitzagen. ‘Voor de handelaar was het dus verre van duidelijk of hij te maken had met een minderjarige. Praktijken die volgens ons veel weg hebben van uitlokking', zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. ‘Niet dat we iets hebben tegen het verkoopverbod aan minderjarigen. Maar we vinden het niet kunnen dat de handelaar politieagent moet spelen.'

De Nationale Loterij heeft nu beloofd om enkel jongeren in te schakelen die er duidelijk nog geen 18 uitzien en heeft de actie per brief aangekondigd. ‘We hopen dat de Loterij het spel dit keer eerlijk speelt, want anders steekt er gegarandeerd een nieuwe klachtenregen op zoals vorig jaar', voorspelt het NSZ, dat nog eens aandringt op een wetswijziging die de verantwoordelijkheid niet langer bij de uitbaters legt maar bij de minderjarigen en hun ouders alsook bij de Nationale Loterij zelf. ‘Die laatste zou beter geen krasbiljetten meer lanceren die vooral jongeren aanspreken. Ik denk dan aan krasbiljetten zoals er al geweest zijn rond de populaire danceformatie Milk Inc., maar evengoed rond Kuifje, Bling Bling, The Sound of Cash, vertederende huisdieren en binnenkort ook voetbal. Stuk voor stuk onderwerpen die vooral jongeren aanspreken.'

Plicht om jongeren

aan te spreken

Bij de Loterij zeggen ze dat het net hun plicht is om spelen te maken die aantrekkelijk zijn voor jonge volwassenen. ‘Wij moeten een alternatief bieden voor populaire spelletjes zoals online poker. Dat kan enkel door producten op de markt te brengen die zich in hun leefwereld situeren, bijvoorbeeld die krasbiljetten van Milk Inc. Dat we daarmee vooral minderjarigen aanspreken, klopt niet. De fans van Milk Inc. zijn doorgaans ouder dan 18.'

Samen met de controles start de Loterij vanaf vandaag ook met een sensibiliseringscampagne. ‘Daarmee willen we duidelijk maken dat onze producten niet voor minderjarigen bedoeld zijn. De campagne wordt gefinancierd met het geld dat we vorig jaar vorderden bij handelaars die in de fout gingen.'

Corrigeer

MEER NIEUWS