Gentse liberalen niet opgezet met komst lange trams

Open VLD: "Supertrams zijn miskoop van de eeuw"

GENT - De komst van tien supertrams voor lijn 1 in Gent wordt bij de Gentse Open VLD niet bepaald positief ontvangen. Schepen Geert Versnick en gemeenteraadslid Carl De Decker noemen de beslissing "de miskoop van de eeuw". Open VLD-fractieleider in het Vlaams parlement Sas van Rouveroij nuanceert: "De extra capaciteit van de lange trams is welkom. Maar door gebrekkig overleg met Stad Gent moeten nu veertig perrons aangepast worden. Een voorbeeld van slecht beleid."

De Gentse tramlijn 1 - met elke dag 30.000 reizigers nog steeds de drukste lijn van Vlaanderen - krijgt vanaf 2014 tien nieuwe, superlange trams. Elk uur komen er zo bijna 2.000 plaatsen bij. Omdat de supertrams elf meter langer zijn dan de huidige voertuigen moet De Lijn wel 41 tramperrons in en rond Gent aanpassen. Dat maakte De Lijn maandag bekend.

Schepen en OCMW-voorzitter Geert Versnick en gemeenteraadslid Carl De Decker gaven de voorbije dagen op Facebook stevige kritiek op de beslissing. "De nieuwe trams van maar liefst 42,6 meter lang zijn de miskoop van de eeuw, een absoluut verkeerde keuze voor een historische stad zoals Gent", klinkt het.

Welkom

De miskoop van de eeuw wil Open VLD-fractieleider Sas van Rouveroij de supertrams niet noemen. Van Rouveroij ontwierp tijdens zijn schepenambt het Gentse mobiliteitsplan, maar hij nam de beslissing van De Lijn eerder al op de korrel.

"De trams zijn besteld zonder voldoende overleg met het Gentse stadsbestuur", zegt van Rouveroij woensdag. "Niet alleen moeten er heel wat traminfrastructuur die de laatste jaren werd vernieuwd aangepast worden, maar de trams zijn zo lang dat ze zelfs de doorstroming van het verkeer op bepaalde kruispunten zullen belemmeren."

Belastinggeld

"Let op, de trams zijn welkom. Extra capaciteit op lijn 1 is nodig. Maar had De Lijn eerder overlegd met het Gentse stadsbestuur dan had die de perroninfrastructuur meteen langer kunnen maken of kunnen wachten. Het is correct dat De Lijn zelf opdraait voor de kosten van de aanpassingen, maar het blijft de burger die voor de kosten opdraait door belastingsgeld."

"De Lijn is bezig de tak waarop ze zit door te zagen door consequent te weinig te overleggen met de gemeente- en stadsbesturen. Deze beslissing is een voorbeeld van een gebrek aan respect en coördinatie en slecht beleid."

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio