Nieuwe spoorwegbrug wordt over de rijbaan gebouwd

Brug midden op Krijgslaan

Spektakel in het Miljoenenkwartier: enkele dagen geleden dook er plots een nieuwe brug op over de Krijgslaan. Geen nieuwe fietsersbrug, maar wel een nieuwe, tweehonderd ton zware spoorwegbrug. Door een extreem krappe tijdsspanne voor de plaatsing moet de brug midden op de baan worden gebouwd. In één weekend eind september wordt ze met wagentjes op haar plaats gerold. ‘Het wordt nagelbijten’, zegt Infrabel.

Heel wat autobestuurders schrikken als ze onder de spoorweg op de Krijgslaan rijden, truckers gaan op de rem staan om te kijken of hun vrachtwagen niet te hoog is. Sinds vorige week staat er, enigszins verrassend, een nieuwe brug over de baan.

De nieuwe brug moet de vervanger worden van de honderd jaar oude spoorwegbrug over de Krijgslaan. ‘Die werd gebouwd voor de Wereldtentoonstelling en is dringend aan vervanging toe’, zegt Jochen Bultinck, ingenieur bij netbeheerder Infrabel.

Flessenhals

Maar de verouderde spoorwegbrug vervangen, is geen eenvoudige klus. ‘De brug is een flessenhals: alle treinen uit Brussel en Mechelen rijden er over. De brug enkele weken afsluiten, is dus geen optie. Het vervangen moet in een zo kort mogelijke tijdsspanne gebeuren’, aldus Bultinck.

Er zat voor Infrabel niets anders op dan ter plaatse, in de Krijgslaan, een nieuwe prefab-brug te bouwen. ‘Zo kunnen we in twee weekends tijd de nieuwe brug op haar plaats monteren.’

Eind september wordt de Krijgslaan een weekend afgesloten om de oude brug te slopen en de nieuwe, meer dan tweehonderd ton zware brug met een hydraulische wagen op haar plaats te rollen en te monteren.

Een week daarna wordt het kunstje nog eens herhaald met de tweede helft van de nieuwe spoorwegbrug. Die wordt nu opgebouwd in het zogenaamde Delphine Boëlparkje aan de Burggravenlaan. In een derde weekend worden beide helften aan elkaar gekoppeld.

Precisiewerk

‘Het wordt een ongelooflijk precisiewerk. Bijna elke minuut van het weekend is gepland. Vooral het slopen wordt nagelbijten, een oude brug durft al eens tegenwerken’, zegt Bultinck. Zodra de brug op haar plaats staat, worden de oude ornamenten terug gezet. De brug verandert niet van uitzicht.

Na de brug in de Krijgslaan is het volgend jaar de beurt aan de spoorwegbrug over de Kortrijksesteenweg. Die wordt niet vervangen, maar gerenoveerd en verstevigd. Tot slot worden enkele taluds naast de sporen verbreed. Kostprijs van de werkzaamheden is 2,8 miljoen euro.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio