Ford Genk ziet geen signalen voor sluiting

Ford Genk ziet geen signalen voor sluiting

Ford Genk ziet geen signalen voor sluiting Foto: MDG

De directie bij Ford wijst erop dat ze nog maar enkele maanden geleden werkzekerheid heeft beloofd tot 2020. Berichten over een mogelijke sluiting van de fabriek zijn volgens de directie dan ook op zijn minst voorbarig te noemen, al begrijpt ze de onrust bij het personeel.

Dat zegt woordvoerder Jo Declercq van Ford België. Hij reageert daarmee op een bericht uit de Amerikaanse krant Wall Street Journal. Die meldt dat de Amerikaanse autobouwer Ford aan een herstructureringsplan voor Europa. Dat plan zou de sluiting van een fabriek inhouden, mogelijk Ford Genk.

De krant citeert bronnen die bij het plan betrokken zijn. De plannen zijn evenwel nog niet afgerond, meldt de Wall Street Journal. Een sluiting van Genk zou duur zijn en moeilijk, aldus de krant, maar zou wel zinvol zijn, omdat de Mondeo ook in Mexico wordt gemaakt, en in de VS aan een zustermodel wordt gewerkt. Bovendien zijn de autovakbonden hier minder sterk, waardoor een sluiting makkelijker is dan in bijvoorbeeld Groot-Brittannië en Duitsland. 

'Betreurenswaardig'


Net als bij eerdere geruchten over een sluiting, ontkent de directie dat er hiervoor een plan bestaat. 'Het is betreurenswaardig dat de lont telkens opnieuw wordt aangestoken en wij ons discours over werkzekerheid dienen te herbevestigen', zegt Declercq. 'Anderzijds begrijpen wij dat de werknemers ongerust zijn zolang de directie in Europa geen zeer concrete herstructueringsplannen bekendmaakt.'

Als het over Europa gaat, zijn Amerikaanse media erg happig om slecht nieuws te insinueren", aldus de woordvoerder. "De situatie is nog steeds dezelfde: de Europese directie heeft ten opzichte van de Vlaamse regering en de vakbonden bij Ford Genk enkele maanden geleden nog het engagement bevestigd dat in het Toekomstcontract werd vastgelegd. Dat biedt werkzekerheid tot minstens 2020. We hebben geen enkele indicatie dat dit nu anders is."

Declercq vraagt nog even om geduld. 'Ford heeft aangekondigd dat er ingrepen nodig zijn, wat uiteraard voor onzekerheid zorgt. Zolang de plannen niet concreet zijn, vrezen alle vestigingen in alle landen van Europa hierbij betrokken te zijn. Wat dat betreft is de situatie in Genk niet anders dan in Engeland of Duitsland. Maar je moet begrijpen dat je in de autosector voor langetermijnbeslissingen niet over één nacht ijs kunt gaan. We wachten dus samen met jullie af.'

Ford Genk in najaar mogelijk 36 dagen stil

Mogelijk zullen de werknemers van autobouwer Ford in Genk in het laatste kwartaal van dit jaar meer thuiszitten dan werken. Dat blijkt uit een voorlopige planning van de stempeldagen waarover Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen donderdag schrijven.

Door de crisis is er minder vraag naar de grote wagens die in Genk van de band rollen. Bovendien is de vraag naar de Mondeo in afwachting van het nieuwe model afgenomen.
Daardoor zou de directie tussen oktober en december 36 stempeldagen overwegen.

Het gaat om 21 dagen in oktober en november. In december zou de fabriek de hele maand stilliggen: er is immers ook een week collectief verlof voorzien en er wordt in de eerste week van december niet gewerkt.

De vakbonden van de fabriek ontmoeten vandaag topman Stephen Odell in Keulen. Ze hopen te weten te komen wanneer de productie van de nieuwe Mondeo zal starten.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees