Schepen Devroe dringt aan op overleg met buurgemeenten en De Lijn

Kampenhout wil af van sluipverkeer

Kampenhout wil af van sluipverkeer

Gwenny Devroe in een van de belangrijkste sluipwegen: het kruispunt van de Aarschotsebaan en de Wildersedreef. Foto: evb

Kampenhout -

Schepen van Milieu Gwenny Devroe (Open VLD) hekelt het sluipverkeer in Kampenhout. Volgens haar is de aanpak van De Lijn een van de oorzaken.

Wie langs de Haachtsesteenweg van of naar Brussel pendelt ‘s ochtends of ‘s avonds kent allicht het probleem. Vaak is het eindeloos aanschuiven vanaf Kampenhout-Sas richting Brussel. Wie uit de richting van Keerbergen of Haacht komt, kan nog eens de pech hebben minutenlang voor een gesloten overweg te staan. De werken voor de aanleg van busbanen op de Haachtsesteenweg in Kampenhout werden uitgevoerd om de verkeersdruk tijdens de spitsuren te verlichten. Maar wat leert de realiteit? De files zijn zeker niet verminderd, waardoor een groot deel van Kampenhout vooral ‘s ochtends kreunt onder het sluipverkeer.

Schepen Devroe wil snel werk maken van een intergemeentelijke oplossing. ‘Het sluipverkeer is echt wel een probleem in Kampenhout. Onze partij organiseerde enkele maanden geleden een grote enquête onder de inwoners en het sluipverkeer bleek een steeds wederkerend probleem. Enkele voorbeelden hiervan zijn de Aarschotsebaan en de Langestraat. Maar niet alleen Kampenhout kampt met dit probleem, ook aangrenzende gemeenten. Het is een probleem dat intergemeentelijk moet worden aangepakt. Wegversmallingen, extra politietoezicht en sensibiliseren zijn een deel van de oplossing.’

De busbanen op de vernieuwde Haachtsesteenweg missen dus blijkbaar effect. ‘Nu nog zit de Haachtsesteenweg ‘s ochtends en ‘s avonds propvol zodat automobilisten de sluipwegen gaan opzoeken en te weinig de bus gebruiken. Maar dat is niet meer dan normaal. Om het busverkeer te stimuleren, moet vooral werk worden gemaakt van de frequentie van het busvervoer dat momenteel veel te laag ligt. De afspraak met De Lijn was steeds om om het kwartier bussen in te zetten, maar die afspraak wordt niet nagekomen. Het is duidelijk dat dit een topprioriteit wordt voor de komende legislatuur.’

Negen bussen per uur

Bij De Lijn Vlaams-Brabant is men zich van geen kwaad bewust: ‘Tijdens de spitsuren rijden er vier bussen per uur naar Brussel en nog eens vijf naar de luchthaven’, zegt woordvoerster Karen Vandenplas. ‘Bovendien zijn er extra bussen vanaf Steenokkerzeel. Dit is gerekend buiten de schoolbussen die we inzetten. In de spitsuren garanderen we dus zeker dat er om het kwartier een bus komt’, besluit ze.

Corrigeer

Vastgoed

Auto's in de kijker

Jobs in de regio