Autodeelbedrijf verdriedubbelt wagenpark

Zen Car mikt op families

Zen Car mikt op families

Régis Leruth bij een van de nieuwe vijfdeurs. Foto: dbb

Brussel -

Autodeelbedrijf Zen Car, dat sinds een jaar actief is in Brussel, zal tegen eind volgend jaar 66 wagens extra in gebruik nemen in de hoofdstad. Dat is een verdriedubbeling tegenover vandaag. Er komen ook laadpalen in Gent en Antwerpen.

‘Elektrische wagens verkopen niet. Daarvoor zijn ze veel te duur. Maar iedereen rijdt er wel graag mee’, weet ondernemer Régis Leruth.

In 2010 kwam hij op het idee om de ecologische wagens dan maar te verhuren. Dat doet hij volgens een zeer specifiek systeem: wie zich bij Zen Car inschrijft, huurt zijn wagen per uur. Autodelen heet dat.

En het werkt: sinds het project een jaar geleden van start ging, schreven zich al bijna 600 mensen in.

Laadstations

Vanaf een van de 12 laadstations huren ze gemiddeld voor vier uur een wit-groen-zwart wagentje, dat dankzij zijn beperkte grootte gemakkelijk parkeert. Nu komt er een sterke uitbreiding van het net.

‘We gaan van 12 laadstations naar 45. Tegen eind volgend jaar zullen er 66 Zen Cars meer zijn dan vandaag. Dat is een verdriedubbeling’ kondigt Leruth aan.

Daarnaast is hij een samenwerking aangegaan met het parkeerbedrijf Interparking. Dat heeft heeft intussen 12 laadpalen in zijn Brusselse parkings en zal er nog zes bijplaatsen.

De bestaande tweepersonenwagens worden aangevuld met vijfdeurs van Renault. Het bedrijf wil namelijk een breder publiek aanspreken. ‘Meer dan de helft van de klanten is nu expat. Dat is logisch te verklaren, de laadstations staan voornamelijk in de Europese wijk. Maar nu willen we de gezinnen bereiken met twee wagens. Misschien willen ze er wel één van de hand doen en in de plaats een abonnement nemen bij ons. Dat is goedkoper en milieuvriendelijker.’

Klantenbestand

Met het huidige klantenbestand raakt Zen Car niet uit de kosten: een uur rijden kost zeven euro, aangevuld met het instapbedrag van 40 euro en een maandelijkse bijdrage van zes euro.

‘De Zen Cars zijn nu 33 procent van de tijd in gebruik’, zegt Leruth. ‘Pas als we tot 46 procent geraken, draai ik break-even. Ik reken erop dat de uitbreiding voor een oplossing zal zorgen.’

‘Ik krijg trouwens steun van het Brussels Gewest, dat voor mij parkeerplaatsen opoffert.’

De elektrische wagens duiken binnenkort ook in Gent en Antwerpen op. Interparking is ook daar laadpalen aan het installeren. En er volgt eveneens nog een samenwerking met een supermarkt.

Sinds januari zorgde Zen Car in Brussel al voor 11,5 ton minder CO2-uitstoot.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio