Of elektrische bussen ook snel in Gent komen, is lang nog niet duidelijk

Lijn 5 rijdt een week lang elektrisch

Lijn 5 rijdt een week lang elektrisch

De elektrische bus verschilt in uitzicht nauwelijks van een gewone bus.

Gent -

Nog een paar dagen rijdt in Gent op lijn 5 een autobus die volledig elektrisch is aangedreven. Het gaat over een zogeheten meetproject waaraan het Instituut Duurzame Mobiliteit van de UGent meewerkt.

Op Lijn 5, die het noorden met het zuiden van de stad verbindt, wordt het busvervoer deze week verzekerd door onder meer één volledig elektrisch aangedreven autobus. Het gaat om een meetexperiment van het Trans­Energy-team dat in het kader van een Europees project al geruime tijd experimenteert met een nieuwe generatie hybride en elektrische aandrijfsystemen.

Bakermat

Koen Grillaert: ‘Eigenlijk heeft Vlaanderen energie te veel, het komt erop aan die energie ook te capteren. Ik acht het volledig haalbaar dat een stad als Gent, waar de bakermat van de expertise op vlak van alternatieve brandstoffen te vinden is, zeer geschikt is voor zo’n project. Mits een aantal maatregelen zou Gent het eigen wagenpark zelfs kunnen voorzien van energie uit eigen, gerecupereerde energie.’

Maar zover is het nu nog niet en waar het nu over gaat, is dat het Instituut Duurzame Mobiliteit nu niet langer in een labo, maar echt te velde test wat de mogelijkheden van elektrisch aangedreven wagens zijn, en welke drempels er bij de bevolking nog zijn om echt over te schakelen op elektrische wagens. Er lopen projecten met elektrische personenwagens en nu test men een week lang ook een autobus.

De bus die in Gent testrijdt, heeft een actieradius van 140 kilometer en een maximum snelheid van 70 km/uur. De bus verschilt in niet zoveel van een gewone lijnbus en kan 48 reizigers vervoeren. ‘Eigenlijk hoor je alleen het geluid van de luchtverplaatsing van de wielen’, zegt onderzoeker Johan De Mol van het Instituut voor Duurzame Mobiliteit. ‘De bus heeft ook het grote voordeel dat er geen enkele uitstoot is.’

Via een gps-systeem wordt gemeten wat het verbruik op elk moment is, bijna seconde per seconde.

Op basis van de resultaten wordt dan uitgekeken wanneer en hoe het model echt in de markt kan gezet worden. Het proefproject in Gent loopt nog een paar dagen. Het feit dat het experiment hier gebeurt, zou nog niet garanderen dat Gent ook de eerste stad is die elektrische bussen krijgt.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio