Cuvée Vivendum als innovatief antwoord op crisis

Sterrenrestaurant komt met eigen wijn

Sterrenrestaurant komt met eigen wijn

Alex Clevers en Ghislain Houben met hun Cuvée Vivendum. Foto: ppn

Dilsen-Stokkem -

Het sterrenrestaurant Vivendum in Dilsen-Stokkem gaat zijn eigen wijn serveren. Dat is het resultaat van een samenwerking met wijndomein Hoenshof en dient als innovatief antwoord op vraag van de consument.

De horecasector in ons land worstelt met de huidige economische toestand. Heel wat zaken gingen de laatste jaren op de fles en een nieuwe storm van faillissementen is ondenkbaar.

Ook het hoge-kwaliteitssegment moet overleven en het sterrenrestaurant Vivendum in Dilsen-Stokkem wil de teloorgang voorkomen door zelf inventief om te springen met de geboden mogelijkheden. Een Michelin-ster heeft chef Alex Clevers al, maar nu mag hij ook met trots zijn hoogstpersoonlijke wijn van Vivendum uitschenken. Dat heeft hij te danken aan de samenwerking met professor en wijnbouwer Ghislain Houben en diens partner Marc Henderix van domein Hoenshof in Hoepertingen.

‘We waren op zoek naar een gereputeerde chef die het zou aandurven om uit de bestaande basiswijnen een eigen blend te maken, zijn naam daar aan te koppelen en vervolgens te serveren’, zegt Houben. ‘We kwamen zo in contact met Alex. Zijn profiel past perfect bij ons en hij ging met ons de uitdaging aan.’

Identiteit

De kok bleek meteen gewonnen voor het idee. ‘Je weet dat in onze sector innovatie en verpersoonlijking zeer belangrijk is. Met deze wijn meten we ons zelf een identiteit aan’, zegt Clevers. ‘Ik experimenteer dolgraag met streekproducten. Ons streekeigen menu is al een troef. Daar doen we nu wijn bij die je enkel bij ons kan drinken en die naadloos aansluit op onze creativiteit die we op het bord willen serveren.’

Voor Houben, professor economie aan de Universiteit Hasselt, een zeer belangrijk stap. ‘Innovatie en marketing zijn aspecten die het moderne ondernemen typeren. Vakmanschap en kwaliteit is niet meer genoeg vandaag. De consument zoekt meer. Beleving is belangrijk en Alex heeft dit begrepen.’

Het resultaat van dat inspelen op de noden van de markt is een aromatische rode wijn, gemaakt van de Merlot- en Cabernet Cortis-druif: de Cuvée Vivendum. Wie denkt deze wijn terug te vinden in de supermarkt is er aan voor de moeite. ‘Het is exclusief voor deze zaak’, verduidelijkt Houben.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio