Vakbondsvereniging luidt alarmbel na dodelijk ongeval

‘Slecht onderhouden materieel op luchthaven is levensgevaarlijk'

‘Slecht onderhouden materieel op luchthaven is levensgevaarlijk'

Het materieel op de luchthaven van Oostende is erbarmelijk onderhouden. Op de luchthaven in Zaventem mocht Aviapartner geen foto's nemen. Foto: if

Zaventem/Oostende -

Vakbondsvereniging ACV-Transcom luidt de alarmbel nadat een werknemer van Aviapartner in Rome om het leven kwam bij het lossen van een vliegtuig. De noodstop werkte niet. ‘Ook in Zaventem en Oostende wordt het materieel slecht onderhouden', zegt ACV.

Het overlijden van een 44-jarige man op de luchthaven van Fiumicino in Rome heeft de ogen geopend van vakbondsvereniging ACV-Transcom. Het slachtoffer was een werknemer van Aviapartner die tijdens het lossen van een TAP Portugal-toestel werd geplet tussen het achterluik van het vliegtuig en het toestel om de paletten mee te laden en te lossen. Enkele veiligheidsmensen probeerden hem nog te redden, maar alle hulp kwam te laat. De feiten gebeurden op 11 november.

‘Hoewel de verongelukte medewerker meerdere malen op de noodstop drukte, bleef het toestel stijgen om de bagage te laden en te lossen', zegt Kurt Callaerts van ACV-Transcom. ‘Een erg spijtig voorval dat best vermeden kon worden. De vakbonden op de luchthaven in Rome brachten de directie reeds meerdere malen op de hoogte over de slechte staat waarin het laad- en lostoestel zich bevond.'

Veiligheid

‘Ook in Zaventem en Oostende is de toestand van het materieel in bedenkelijke staat en gaat de winst boven de veiligheid van de medewerkers. Dit tragische ongeval toont spijtig genoeg aan dat Aviapartner speelt met het leven van zijn medewerkers door het gebrek aan investeringen en onderhoud van het materieel. Wij hebben deze problematiek al vaker aangekaart. De noodstoppen werken nog wel in ons land, maar het materieel in de luchthavens van Zaventem en (vooral) Oostende bevindt zich in een erbarmelijke toestand. Men blijft de oude machines wel repareren, maar dat is dweilen met de kraan open. Al dient gezegd dat er de laatste maand wel opnieuw geïnvesteerd wordt in het materieel en verbetering merkbaar is. Helaas, onvoldoende.'

De oorzaak ligt volgens Callaerts in de moeilijke situatie waarin de bagage-afhandelaar zich bevindt. ‘Enerzijds heerst in Zaventem het licentie-debacle waardoor de toekomst van Aviapartner onduidelijk is. Anderzijds zijn er plannen voor een fusie met of overname door WFS (Worldwide Flight Services). Het is misschien logisch dat de bagage-afhandelaar op dit moment geen grootse investering wil doen, maar daardoor speelt zij nu wel met de veiligheid van haar medewerkers. Wij hebben onze eisen al verschillende keren laten opnemen op een lijst die ondertussen enorm lang is geworden. Aviapartner zal binnenkort fors moeten investeren in haar materieel.'

Verbijsterd

Bij Aviapartner reageert men verbijsterd op de aantijgingen. ‘De feiten betreffende het dodelijk ongeluk zijn uit de lucht gegrepen', zegt hoofd operations Karel Bekaert. ‘Dat onderzoek loopt nog. Het is bijgevolg helemaal niet zeker of er op de noodstop is gedrukt. Wij kunnen enkel zeggen dat de man getraind was en het vliegtuig in orde was. Daarnaast is het zeker niet zo dat ons materieel gebrekkig is. Volgens de perceptie van de vakbonden en de werknemers zal alles natuurlijk beter kunnen en dat is ook zo. Maar het licentieverhaal en de mogelijke fusie hebben helemaal geen invloed op het onderhoud van ons materieel. Dat is prima in orde.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio