Sint-Pietersstation viert honderdjarig bestaan

Op 19 november was het exact een eeuw geleden dat het Sint-Pietersstation officieel werd ingehuldigd. Honderd jaar later bevindt het station zich midden in een metamorfose, die het oorspronkelijke gebouw een stuk nietiger maakt in zijn omgeving. En zeggen dat het station destijds stond voor Gentse grandeur. Een terugblik.

‘Het is een misverstand dat het Sint-Pietersstation er kwam omwille van de Wereldtentoonstelling van 1913', zegt regionaal NMBS-directeur Christiane Van Rijckeghem. ‘Het station stond al veel langer gepland. Al in 1866 rijpte het plan voor een nieuw station, omdat de Brusselse bourgeoisie morde om het tijdverlies in het kopstation Gent-Zuid op hun reis naar de kust.'

In de Sint-Pieterswijk, buiten de stadsmuren, stond destijds al een houten stationnetje, maar veel treinen stopten er niet. Het was het eerste Sint-Pietersstation en stond ter hoogte van de Parklaan. ‘In 1901 werd al een grootscheeps onteigeningsplan opgesteld voor de buurt waar nu het station staat', zegt Van Rijckeghem.

‘De plannen waren er dus al veel langer, wel is het zo dat het project in een stroomversnelling kwam door de wereldexpo.' Een van de slachtoffers van die onteigening was overigens de toen nog jonge voetbalclub La Gantoise, nu KAA Gent.

Cloquet

Architect Louis Cloquet mocht in 1908 aan de slag en tekende voor een imposant gebouw dat bij vele stijlen ging lenen. Wel maakt het oorspronkelijke plan duidelijk dat slechts een deel werd gerealiseerd van wat Cloquet in gedachten had. In 1910 begonnen de aannemers Van Herrewege en De Wilde aan de bouw.

Naast het optrekken van het station werden ook de sporen opgehoogd. De spoorwegen wilden een snelle verbinding zonder overwegen tussen Brussel en Oostende. Op 1 oktober 1912 moest het station officieel open, maar het weer bleek een spelbreker. Waardoor het dus 19 november werd vooraleer de lintjes officieel konden worden doorgeknipt.

Drukste station

Intussen is het station uitgegroeid tot een van de drukste in Vlaanderen, met meer dan 50.000 reizigers per dag die in Gent-Sint-Pieters de trein nemen. Net nu bevindt het station zich bovendien in een fase waarin het uitzicht van de omgeving dag na dag verandert. De transformatie begon met een nieuwe zuil aan de vooringang en met de volledige afbraak en heropbouw van de scheve klokkentoren.

Maar intussen wordt duidelijk dat het oorspronkelijke stationsgebouw veel minder dominant in de omgeving zal staan. Rondom verrijzen grote kantoorgebouwen en achter het gebouw worden grote glazen overkappingen boven de perrons geplaatst. Aan het stationsgebouw zelf wordt niet geraakt, dat is beschermd sinds 1995. Tegen 2020 moeten de werken klaar zijn.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio