Milieuvergunning dreigt vernietigd te worden

Na vier jaar nog geen uitbater van luchthaven

Na vier jaar nog geen uitbater van luchthaven

Het Franse Egis is de enige overblijvende kandidaat-overnemer voor de luchthaven van Oostende. Maar de onderhandelingen blijven maar aanslepen. Foto: efo

Oostende -

In tegenstelling tot wat begin dit jaar werd verkondigd, is er nog steeds geen overeenkomst bereikt met de enige overblijvende kandidaat-overnemer voor de luchthaven. Het ziet er ook naar uit dat de Raad van State de milieuvergunning zal vernietigen.

Nog steeds geen witte rook voor de aanstelling van een privé-uitbater voor de regionale luchthaven Oostende. Nadat begin dit jaar het voorstel van de groep Ensor, een vennootschap rond de Oostendse havens, de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) en Vinci Park niet werd weerhouden, bleef alleen de kandidatuur van het Franse Egis over.

Fernand Desmyter, topambtenaar bij het Vlaams departement Mobiliteit en Openbare Werken, kondigde in februari in het Vlaams parlement aan dat het bestek zou overgemaakt worden aan Egis, die dan zes weken tijd kreeg om een best and final offer in te dienen.

‘Het is de bedoeling om uiterlijk tegen mei de onderhandelingen rond te hebben', klonk het toen optimistisch over een dossier dat al vier jaar aansleept. Het kabinet van de minister van Mobiliteit klonk voorzichtiger, maar stelde ‘er toch van overtuigd te zijn dat de deal dit jaar rond zal zijn'.

Deadline niet gehaald

Maar het ziet er nu naar uit dat ook die deadline niet gehaald zal worden. Het kabinet van minister Crevits is karig met commentaar. ‘De onderhandelingen met de kandidaat-exploitant zijn nog bezig', wil woordvoerster Katrien Rosseel alleen kwijt.

Wiloo, de Werkgroep Impact Luchthaven Oostende op de Omgeving, laat intussen weten dat de auditeur van de Raad van State opnieuw heeft geadviseerd om de milieuvergunning van de luchthaven te vernietigen.

In 2005 stapte een aantal omwonenden naar de Raad van State tegen de nieuwe vergunning. ‘Die is op vandaag echter nog steeds van kracht, maar de Vlaamse regering heeft niettemin al in juni een aanbesteding uitgeschreven voor een nieuw milieueffectenrapport (MER)', zegt Wiloo-voorzitter Marcel Heintjens.

‘Dat rapport moet als basis dienen voor een nieuwe milieuvergunning. Er is zelfs al een bureau voor de uitvoering ervan aangeduid. Vreemd toch, als je weet dat de oude nog niet vernietigd is. Mocht dat overigens toch niet gebeuren, dan is dit weggesmeten geld van de belastingbetaler.'

Katrien Rosseel weerlegt. ‘Dit nieuwe project MER bekijkt de toekomstige ontwikkelingen van de luchthaven. Je moet dit dus zien in een breder kader. Het Vlaams Gewest neemt de nodige voorzorgen om de toekomst van de luchthaven te garanderen.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio