Bart Claeys verwerkt overlijden vader op scène

Monoloog voor vader zaliger

Monoloog voor vader zaliger

Bart Claeys brengt het stuk Noten in regie van Tom Ternest (links), die eerder dit jaar Barts vader regisseerde. Foto: sbr

Roeselare -

Acteur Bart Claeys moest in mei afscheid nemen van zijn vader Daniël, met wie hij vaak het podium deelde. In een nieuwe theatertournee langs West-Vlaamse cafés brengt hij een monoloog opgedragen aan zijn vader.

Bart Claeys toert deze winter voor de zevende keer langs cafés in de provincie met een intiem theaterstuk. Toch wordt de nieuwe tournee anders dan alle voorgaande. Voor het eerst is zijn vader Daniël niet meer van de partij. Drie keer gingen vader en zoon samen op cafétournee .

Vorig jaar deed Bart zelfs nog een monoloog cadeau aan zijn vader voor zijn zeventigste verjaardag. In maart voerde Daniël het stuk voor het laatst op, in mei liet hij het leven. ‘Na het overlijden van mijn vader wou ik eerst geen nieuwe cafétournee starten', zegt Claeys. ‘Maar dat zou hij niet gewild hebben. Een andere tegenspeler was even een optie, maar dat zou vreemd aanvoelen. Voor mezelf, maar ook voor mijn tegenspeler. Anderhalve maand had ik nodig om alles op een rijtje te zetten. Uiteindelijk viel de keuze op een monoloog: Noten van Marc Smet.'

‘Niet ons verhaal'

Het stuk gaat niet toevallig over een zoon die vertelt over zijn overleden vader. Geen makkelijke opdracht. ‘Voor alle duidelijkheid: het is een toneelstuk. Het is niet het verhaal van mijn vader en mezelf. Al zijn er natuurlijk fragmenten in het stuk die ook op ons toepasselijk zijn. Welke fragmenten, dat hou ik liever voor mezelf. Tijdens het stuk zie ik ook mijn vader voor me. Het is niet ons verhaal, maar het is wel opgedragen aan mijn pa die altijd mijn toneelmakker was.'

Net zoals Tom Ternest regisseur was voor de monoloog van Daniël vorig jaar, regisseert hij ook de monoloog van Bart. ‘Het thema van het stuk is emotioneel, maar op scène kan ik mijn emoties overwinnen. Na de voorstelling kan ik me inbeelden dat ik even tot mijn positieven moet komen', zegt Bart. ‘Omdat het verhaal in het stuk voor mezelf herkenbaar is, zijn de emoties die ik op scène toon, niet gespeeld.'

Het is de eerste keer dat het stuk Noten volledig gespeeld wordt. Voordien was het enkel in een ingekorte versie te zien. ‘Het is een stuk met diepgang en ja, dat spelen we op café. Waarom ook niet. Het is dan wel geen komedie, maar het is wel een toegankelijk stuk. Op café bereik je een publiek dat de culturele centra niet aandoet. Het publiek zit ook dicht bij de acteur. Dat zorgt voor een gezellige huiskamersfeer.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio