Verbinding Wommelgem met Antwerpen-Centrum vanaf 2015

Reuzenpijp tegen 2015 klaar voor tramverkeer

Reuzenpijp tegen 2015 klaar voor tramverkeer

De reuzenpijp loopt door de buik van Borgerhout. Foto: if

ANTWERPEN/DEURNE/BORGERHOUT/WOMMELGEM -

De Reuzenpijp krijgt eindelijk een bestemming. Ruim dertig jaar na de bouw van de premetrotunnel onder de Turnhoutsebaan zullen trams tussen Wommelgem en het centrum van Antwerpen sporen. De werken starten in maart volgend jaar en moeten twee jaar later klaar zijn.

De Vlaamse overheid heeft 100 miljoen euro uitgetrokken voor het zogenaamde Livan1-project. De nieuwe tramverbinding zal bijna zeven kilometer lang zijn.

‘Tegen 2020 willen we de helft van alle verplaatsingen in de Antwerpse agglomeratie met het openbaar vervoer, de fiets of te voet laten gebeuren. Deze investering om het bestaande tramnetwerk uit te breiden, betekent een belangrijke stap in die richting', zegt Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V).

Vanaf het station Opera loopt de tunnel onder de Carnotstraat en de Turnhoutsebaan richting Herentalsebaan in Deurne. Net voorbij het kruispunt met de Luitenant Lippenslaan, zal de sneltram daar weer bovengronds komen aan de open helling. Van daaruit rijdt hij over de bestaande sporen van lijn 24.

Aan het AZ Monica buigt het traject naar de Florent Pauwelslei en gaat het verder over de Ruggeveldlaan. Daar slaat hij af en spoort parallel met de E313 naar de park-and-ride in Wommelgem.

‘De verbinding met het Centraal Station duurt amper een kwartier. Op die manier willen we automobilisten overtuigen om hun wagen aan de kant te laten. Zo dragen we ons steente bij aan een meer groene en leefbare stad', verduidelijkt Lode De Kesel, directeur van De Lijn Antwerpen.

Ontwaken

Ondergronds wordt het station Zegel in gebruik genomen en het station Astrid krijgt een grondige facelift.

In eerste instantie zal een nieuwe tramlijn keren aan de Rooseveltplaats. Daarna zal tram 24 via een open helling op de Frankrijklei tot in Hoboken doorrijden.

Als alles loopt zoals gepland, zal de eerste tram in maart 2015 door de metrokoker rijden. Die is een ruim drie kilometer lang en loopt op vijfentwintig meter diepte door de buik van Borgerhout.

De graafwerken gingen 36 jaar geleden van start en duurden ongeveer zeven jaar. Sindsdien werd de tunnel nog nooit gebruikt. Wel kregen 15.000 nieuwsgierigen in 2009 de kans om tijdens het Opentunnelevenement een wandeling te maken door de indrukwekkende schacht.

Toenmalig Vlaams minister van Mobiliteit Kathleen Van Brempt (SP.A) maakte destijds ook de naam Reuzenpijp bekend, die uit de inzendingen van een wedstrijd werd gekozen.

‘De uitdrukking da's ne reus betekent dat het uitstekend is', verklaarde ze toen.

De aanpassingswerken zouden in 2011 starten, om in 2013 de eerste tram te verwelkomen. Die planning liep enkele jaren vertraging op, maar na ruim 30 jaar lijkt de reus alsnog te ontwaken.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio