Ook maatregelen om sluipverkeer in Krottegem te voorkomen

Stad verbant auto's van Stationsplein

‘Het drukke verkeer aan het station veroorzaakte gevaarlijke situaties', vindt schepen Griet Coppe. Foto: SBR

Roeselare -

De heraanleg van de stationsbuurt in Roeselare bereikt op 4 februari een cruciale fase. Vanaf die dag mogen er geen auto's meer over het Stationsplein. De handelaars houden hun hart vast.

Op 4 februari is het zover: automobilisten zullen nooit meer vanuit de Gasstraat naar de Stationsdreef (en omgekeerd) kunnen rijden.

‘Het Stationsplein wordt een verkeersluw plein', legt schepen van Openbare Werken Griet Coppé (CD&V) uit. ‘Er passeert te veel doorgaand verkeer voor het stationsgebouw dat er eigenlijk niets te zoeken heeft. Het Stationsplein wordt heraangelegd in functie van de zwakke weggebruikers, met grotere terrassen, meer plaats voor grote evenementen en meer groen.'

Extra parking

Wie toch nog de winkels, horecazaken en het hotel op het Stationsplein wil bereiken, kan gebruik maken met bijkomende parkeermogelijkheden.

‘De Gasstraat wordt dus afgesloten, maar de parkeerplaatsen in de straat blijven wel bereikbaar. Op het eind van de straat komt er overigens een bijkomende zone voor kortparkeren. Ook aan de overkant van het Stationsplein, tussen de Hendrik Consciëncestraat en de Sint-Amandstraat, blijven de kortparkeerplaatsen behouden, met een kiss- & ridezone voor de treinreizigers', vult de schepen aan.

Toch beseft het stadsbestuur dat het doorknippen van de verbinding tussen de Gasstraat en de Stationsdreef ingrijpend is. ‘We zullen de bezoekers van Roeselare uitgebreid informeren met grote led-schermen en met gele pijlen de vlotste route naar het stadscentrum aangeven.'

Voor de voetgangers, fietsers en Lijnbussen verandert er niets. Zij kunnen gebruik maken van speciale ‘bussluizen'. Die zijn niet berijdbaar voor gewone wagens. Verder zijn er maatregelen voorzien om het Stationsplein toegankelijk te houden voor de leveranciers van de handelszaken, de gasten van het Parkhotel en de hulpdiensten.

Het stadsbestuur is wel beducht voor negatieve effecten van de nieuwe verkeerssituatie voor de bewoners van de wijk Krottegem.

‘Om sluipverkeer via Krottegem te vermijden, wordt in de Vaartstraat en in de Gieterijstraat voor auto's eenrichtingsverkeer ingevoerd in de richting van de vaart en de haven', zegt schepen Coppé.

Tegen eind mei, en dus voor de Batjes, moet de heraanleg van de terrassen op het Stationsplein rond zijn.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio