Zeven op de tien Belgen actief op sociale netwerksites

Zeven op de tien Belgen actief op sociale netwerksites

Foto: AFP

Brussel -

Bijna zeventig procent (69 procent) van de Belgische internetgebruikers heeft een profiel op minstens één sociaalnetwerksite. Dat blijkt uit onderzoek van marktonderzoeksbureau InSites Consulting. Gemiddeld is de Belg actief op 1,4 netwerksites, terwijl 2 procent van de Belgen lid is van vijf of meer netwerken.

Uit het onderzoek blijkt dat bijna twee derde (62 procent) van de Belgische internetgebruikers een Facebook profiel heeft. Het professionele sociale netwerk LinkedIn (19 procent) volgt op de tweede plaats, gevolgd door Google+ (18 procent).

Iets nieuw

Het overgrote deel (95 procent) heeft bovendien geen plannen om zijn sociaal mediagebruik in de nabije toekomst stop te zetten. ‘De consument is duidelijk tevreden over het huidige aanbod van sociale netwerksites, slechts een kleine groep internetgebruikers is steeds op zoek naar iets nieuws', legt Steven Van Belleghem van Insites Consulting uit.

‘Enkel websites die echt iets nieuws kunnen brengen, roepen interesse op.' De relatief nieuwe netwerksites Pinterest en Instagram kunnen daarom de harten van de internetgebruikers nog veroveren, luidt het bij InSites Consulting.

Merk

Exact 44 procent van de sociale netwerkgebruikers volgt bovendien minstens een merk via sociale media. Gemiddeld volgen de Belgen 11,1 merken. Ze lezen en delen de inhoud voornamelijk om informatie en promoties te ontvangen.

Marktonderzoeksbureau InSites Consulting nam in opdracht van IAB Belgium, de beroepsvereniging van de actoren binnen de digitale en interactieve communicatiemarkt, enquêtes af bij 7.827 respondenten uit 19 verschillende landen. In België namen 447 internetgebruikers deel aan het onderzoek.

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees