Nieuw verkeerscirculatieplan gaat in op 18 februari

Oppositie hekelt nieuw Liers verkeersplan

Oppositie hekelt nieuw Liers verkeersplan

De oppositie vreest met het nieuwe plan opnieuw files tot aan Lyra als de werken aan de Ring starten. Foto: lvl

Lier -

De gemeenteraad heeft het nieuwe verkeerscirculatieplan, zoals dat door het schepencollege vorige week is voorgesteld, goedgekeurd. Tegen de zin van de oppositie die veel pijnpunten en lacunes ziet.

Na bijna twee jaar komt wellicht een einde aan wat wellicht het meest besproken heikele punt is dat Lier ooit heeft gekend, na de heraanleg van de Grote Markt zelf. Sinds 7 maart 2010, de dag dat de aannemer zijn werf op het marktplein installeerde en de laatste geparkeerde voertuigen er verdwenen, bogen twee opeenvolgende schepencolleges zich over de verkeersstromen in de stadskern en botsten op het ongeloof van ongeveer de helft van de bevolking.

Want de grote lijnen van dit plan zullen waarschijnlijk de volledige legislatuur meegaan, ofwel tot op het ogenblik dat het Vlaams Gewest het signaal geeft voor de zware werken op het kruispunt van de Ring, de Mechelse- en de Lintsesteenweg.

Maar de minderheidspartijen, die de meerderheid uitmaakten toen het vorige plan is uitgedokterd, legden de vinger op wat zij noemen een aantal pijnpunten en lacunes.

Volgens CD&V is het plan ondoordacht en daardoor onwerkbaar: ‘Het plan is onveilig en plaatst voetgangers en fietsers in een vogelvrije situatie, zeggen fractieleider Koen Breugelmans en voorzitter Didier Vanderghote. Zij vragen minstens na een half jaar een evaluatie en herziening van het plan.

Raadslid Jef Van der Wee (SP.A), daarin bijgetreden door kartelpartner Groen, vond het een aanfluiting van de democratie dat het schepencollege al folders had laten drukken vooraleer de gemeenteraad het plan had goedgekeurd.

‘Knip blijft’

Volgens Lier&Ko blijft de knip bestaan, namelijk in de Vredebergstraat maar dan zonder paaltjes omdat ze eenrichtingsverkeer wordt, al twijfelt Jan Hermans er aan of de stad en de politie dat in de realiteit van de bestuurders zullen kunnen afdwingen. ‘Wat gaat er tussen 11 en 18 uur gebeuren met alle prioritaire voertuigen en hulpverleners die van de wet op de voetgangerszone automatisch doorgang krijgen, want de rijweg op de Grote Markt valt daar niet langer onder’, vraagt hij.

‘De stad is opnieuw in de eerste plaats van de automobilist, ook en vooral van die automobilist die ons mooi stadscentrum enkel gebruikt als bypass voor de verkeersdrukte op de ring’, stelt Els Van Weert (Groen). Dat is onrechtstreeks een verwijzing naar komende werken aan de Ring.

Marcel Taelman (Vlaams Belang) is niet onder de indruk van de paaltjes die in de Vredebergstraat verdwijnen. ‘De straat wordt eenrichtingsverkeer en er kan nog altijd geen verkeer van de Hyubrechtstraat naar de Vismarkt. De mensen die daar wonen, moeten nog altijd rondrijden via de Ring.’

Lees ook:

Verkeer mag weer over Lierse Grote Markt

 

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio