Kans op passagierstrein Gent-Zelzate groeit

Zelzate -

In de nieuwe ‘Vlaamse Spoorwegstrategie' die vorige week door het Vlaamse minister voor Mobiliteit Hilde Crevits is goedgekeurd staat deze lijn 204 op de lijst van 51 prioritair te onderzoeken projecten. Er zal een grondige kosten baten analyse worden gemaakt om te kijken of deze twintig kilometer kan toegevoegd worden aan het Gewestelijk Expres Netwerk rond Gent en of dit rendabel is.

De lijn 204 wordt nu enkel gebruikt voor goederenvervoer en loopt door haven langs de R4. Volgens eerdere studies zou door 15 procent van alle werknemers uit de grote bedrijven in de kanaalzone de lijn gebruiken moesten er ook passagiers­treinen rijden.

Vorig jaar nog mocht de organisatie ‘204 op de sporen' van de NMBS eenmalig een passagierstrein laten rijden tussen het station Gent Dampoort en het goederenstation Gent Noord aan ArcelorMittal. Ook de bond van trein, tram en busgebruikers (BTTB) kwam in 2009 al naar buiten met studies die aantonen dat er nood is aan een passagierstrein tussen Gent en Zelzate. Die zou dagelijks 1.300 passagiers heen en evenveel terug vervoeren', stelde toen Jan Vanseveren van BTTB.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio