Waterwegen en Zeekanaal wil tussen vier en vijf euro per overzet vragen

Gratis overtocht met veerdienst op de helling

Gratis overtocht met veerdienst op de helling

Veerman Daniël Chambellant vaart tussen het Hamse Driegoten en Weert over de Schelde. Foto: jvdv

Hamme/Kruibeke/Berlare/Doel -

Het mooie liedje ‘Schipper mag ik overvaren, ja of neen' staat op de helling voor wat de gratis veerdiensten betreft. De nv Waterwegen en Zeekanaal (W&Z) speelt immers met het idee om gebruikers van de veerboten (fors?) te laten betalen.

W&Z beheert in opdracht van de Vlaamse Gemeenschap in het westen en het centrum van Vlaanderen de waterwegen en een groot deel van de gronden langs deze waterwegen. Daarin zijn ook de veerdiensten begrepen. Onze provincie telt een twintigtal oeververbindingen per veerboot, waarvan twee in Kruibeke, een in Doel en Berlare. In Hamme zijn er maar liefst vijf veerdiensten en daar maakt men zich dus wel heel veel zorgen over de intentie van W&Z om de dienstverlening van de oeververbindingen betalend te maken.

Leo Clinckers, gedelegeerd bestuurder van W&Z, wil met het provinciebestuur en de betrokken gemeentebesturen rond de tafel te zitten om te onderhandelen over het betalend maken van de veerdiensten. ‘De reële kostprijs voor een enkele overtocht bedraagt per persoon tussen de vier en vijf euro', stelt Clinckers. ‘Vroeger werden de veerdiensten vooral beroepshalve gebruikt door pendelaars. Het was dus een dienstverlening naar werknemers toe. Nu ligt het accent in hoofdzaak op het recreatieve gebruik ervan.'

Vijftig passagiers

Dat beaamt veerman Daniël Chambellant van de veerdienst over de Schelde tussen Driegoten in Hamme en Weert. ‘Net omdat de veerdienst hoofdzakelijk wandelaars en fietsers bedient, zou het betalend maken van deze dienstverlening nefast zijn voor het dagtoerisme', stelt de gepensioneerde binnenschipper. ‘Bij mooi weer kunnen we ons op topdagen niet houden aan de regeling van overtochten om het half uur. Dan varen we voortdurend heen en weer met vijftig passagiers. Deze gratis dienstverlening wordt gewaardeerd, maar ik hou mijn hart vast als mensen plots vier of vijf euro per overtocht moeten betalen. Bovendien zie ik niet in hoe we het praktisch kunnen regelen om tegelijk de mensen op te vangen en ook nog te laten betalen'.

Overleg

Ook de Hamse schepen van Toerisme Tom Waterschoot (Open VLD) reageert met ­argwaan. ‘Onze vijf veer­diensten betalend maken, zou veel schade toebrengen aan het dagtoerisme in Hamme', stelt hij. ‘We wachten het overleg met W&Z af en zullen zeker deze ingreep in vraag stellen.'

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio