Food

Spaghettisaus met kip, paard, Quorn, varken of rund? Wij deden de test

We weten echt niet wat we eten

We weten echt niet wat we eten

Foto: Filip De Smet

Lasagne met paardenvlees verkopen als rund zonder dat ook maar één klant iets merkt? Het kan, zo bleek deze week bij het voedselschandaal dat heel Europa teistert. ‘Verrast zijn we niet', laten sterrenchefs weten. ‘Die sausen zijn zo fel gekruid, dat je er werkelijk alles in kan kappen onder de noemer rundvlees.' Wij deden de test. En jawel, acht op de tien heeft geen flauw benul van wat er achter de kiezen verdwijnt.

Spaghetti met rund, paard, varken, kip en het vegetarische Quorn. Dát schotelden we tien man voor. Hun opdracht was simpel: zet het juiste dier bij het juiste bord. De uitvoering bleek echter verre van simpel. Slechts twee van de tien proefkonijnen wisten daadwerkelijk wat ze aan het oppeuzelen waren. De rest maakte fouten waarvan je vooraf dacht dat ze nooit zouden kunnen. Quorn – wat in feite een schimmel is – kreeg liefst drie keer het label varken. Paard werd zes keer verward met rund. Zelfs kip en varken uit elkaar halen, bleek geen sinecure. Vier proefpersonen raakten uiteindelijk niet verder dan één op vijf.

Eenheidsworst

En toch hoeven ze zich niet te schamen. ‘Met die industriële sausen sla je alle andere smaken dood', legt tweesterrenchef Stéphane Buyens van Le Fox uit. ‘De producenten kunnen er alles in draaien en geen hond die het zal merken. Ik ben getraind om te proeven. Maar geef me morgen een goedkoop blik ravioli met varkensgehakt met de melding dat het rund is en ook ik zal er vrolijk intuinen.'

Volgens hem is er een goeie reden dat die sausen zo dominant zijn. ‘Ze moeten verbergen dat er met goedkope producten gewerkt wordt. Én het moet vooral eenheidsworst zijn. Een smaak die iedereen lekker vindt. Dus kappen ze er massaal suiker en zout bij.' ‘Het product zelf is al lang niet belangrijk meer', zegt ook Geert Van Hecke van driesterrenzaak De Karmeliet. ‘Het moet enkel aanslaan bij de klant: de juiste smaak, de juiste kleur. Wat er echt in zit, komt maar op de tweede plaats.'

Geen tijd om te proeven

De Brusselse voedingsdeskundige Caroline Baerten is ervan overtuigd dat de consument van vandaag ook een makkelijk slachtoffer is. ‘We kunnen gewoon niet goed meer proeven omdat we het niet trainen. Eten zien we als iets wat snel-snel moet gebeuren. Happen en slikken terwijl we de krant lezen, een zakenbespreking houden of denken aan de was die we straks moeten doen. Daardoor sta je te weinig stil bij wat je echt eet en focus je niet meer op de smaak.'

‘Het is een totaalpakket wat je naar binnen speelt, in plaats van een palet van verschillende smaken. Tjah, moet je dan een vleessoort herkennen in een dominante saus, dan slaag je daar niet meer in. Zeker als je ook nog eens weinig tijd hebt. En dat weten de sjoemelaars maar al te goed. Waarom denk je dat voedselschandalen altijd in fastfood opduiken? Omdat de producenten weten dat net die maaltijden op tafel komen als het snel moet gaan. Gauw in de microgolf en opeten zonder na te denken. De honger verdrijven tussen twee afspraken door. En je kan alleen maar hopen dat wat er op die verpakking staat, echt is.'

Corrigeer