Te koop aangeboden via Facebook

Reuzenrad verdwijnt uit Boudewijn Seapark

Het reuzenrad, jarenlang een icoon van het Boudewijn Seapark, wordt afgebroken. Foto: archief mvn

Sint-Michiels -

De Spaanse groep Aspro Ocio, eigenaars van het Boudewijn Seapark, laten het reuzenrad Explorer II weghalen uit het amusementspark. Het reuzenrad moest dringend herschilderd worden en de kostprijs loopt te hoog op voor een dertig jaar oude attractie, aldus de directeur.

In het Boudewijn Seapark zijn de werken gestart voor het afbreken van het 25 meter hoge reuzenrad. Het rad staat daar al sinds eind de jaren tachtig en was altijd terug te vinden in de reclamefolders van het pretpark. De directie van het toenmalige Boudewijnpark kon de attractie in 1988 aankopen van het Europa Park in het Spaanse Benidorm, een pretpark dat failliet verklaard werd. Ze konden toen overigens heel wat attracties op de kop tikken.

‘Het reuzenrad is intussen dertig jaar oud. Het loont niet om nog grote kosten te maken aan deze attractie', vertelt Bernard Logghe, algemeen directeur van Boudewijn Seapark. ‘Het reuzenrad was nog in goede staat, want de attractie werd zowel in het voor- als in het najaar nog gekeurd door Vinçotte. De kosten voor de schilderwerken lopen echter te hoog op. Het reuzenrad in ons park is altijd een succes geweest omdat je van bovenaf zicht had op de torens van Brugge en dat werd vele duizenden malen gefotografeerd.'

Bernard Logghe herinnert zich nog hoe de buren zich destijds verzetten tegen de komst van het reuzenrad. Er werden toen tal van protestacties opgezet door de buren.

Uiteindelijk zal het zicht nu veranderen voor de bewoners van de appartementen rond het pretpark. Sinds eind januari wordt het reuzenrad te koop aangeboden via Facebook. Het bedrijf Fun4Sales probeert een koper te vinden voor het reuzenrad, dat nog gebouwd werd door het Spaanse bedrijf Robles Bouso Attracciones. Dat oogstte in de jaren tachtig heel wat succes met zijn zeer gekende attractie Polyp.

Geen nieuwe attractie

Het aanbod aan kermisattracties is bijzonder groot. ‘Het is niet meteen de bedoeling dat wij een nieuwe attractie plaatsen op de plek van het reuzenrad', verduidelijkt Logghe. ‘Daarmee maak je het verschil niet meer. Wij moeten meer dan ooit verder inzetten op het thema van de zeezoogdieren, want daarvoor komen de mensen naar ons park, voor een dolfijne dag. Wij vieren dit jaar trouwens ook ons vijftigjarig bestaan en wij zijn bezig met de nodige voorbereidingen voor het feest. De succesvolle nocturnes in het Dolfinarium in de maand december met de nieuwe dolfijnenshow waren al een voorbode. Ik kan spijtig genoeg nog niets meer verklappen over de viering van vijftig jaar Boudewijn Seapark.'

Het nieuwe logo voor het vijftigjarige bestaan van het park is in elk geval al klaar. Boudewijn Seapark opent op zaterdag 30 maart opnieuw de deuren voor het grote publiek.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio