Fastfood populairder dan traditionele restaurants in Frankrijk

Fastfood populairder dan traditionele restaurants in Frankrijk

Foto: Youtube, McDonald's

BRUSSEL -

In het land van de gastronomie is de snelle hap op culinair vlak koning geworden. De fastfoodsector was in 2012 goed voor 34 miljard euro omzet in Frankrijk. Dat is heel wat meer dan de klassieke restauratie met bediening aan tafel.

Volgens een onderzoek van Gira Conseil is fastfood goed voor 54 procent van de verkoop. McDonald's - de keten die in Frankrijk zijn op een na beste resultaat neerzet - realiseerde in 2012 een omzet van 4,3 miljard euro, een groei van 4 procent tegenover 2011. Bij concurrent Quick ging het om 1 miljard euro omzet en een groei van 5 procent.

Daartegenover staat dat de klassieke restauratie en het uit gaan eten erg onder druk staat bij de Fransen onder invloed van de economische crisis en de daling van van de koopkracht. “De ketens houden beter stand dan de zelfstandige restaurantuitbater”, zegt Dominique Giraudier, directeur van de Groupe Flo (Hippopotamus, Taverne de Maître Kanter), die vorig jaar een daling van 6 procent op zijn omzet van een half miljard noteerde.

Binnen de groep zijn het de brasseries en pizzeria's die het best stand houden. “Brasseriebezoek lijkt het alternatief geworden voor de gastronomische uitjes en de pizzeria's krijgen nu het cliënteel over de vloer dat vroeger bereid was om 25 tot 30 euro per persoon uit te geven in een brasserie”, zo zegt Giraudier.

Frankrijk is, na de VS, het belangrijkste pizzaconsumerende land ter wereld, met 1,26 miljard stuks per jaar, zo stelt Gira Conceil vast.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees