Lovendegemse school wil onderwijs digitaliseren

Kleuters experimenteren in de klas met iPads

Kleuters experimenteren in de klas met iPads

Juf Cindy werkt sinds kort met iPads in haar kleuterklas. ‘We moeten meegaan met onze tijd', zegt directeur Lode Wytynck. Foto: osw

Lovendegem / Waarschoot / Sleidinge -

De kleuters van de gemeentelijke basisschool aan Eeksken experimenteren sinds kort met iPads in de klas. Zo wil de school mee zijn met de digitalisering van de maatschappij. ‘De kinderen zijn er bijzonder snel mee weg, eigenlijk hebben ze het mij moeten leren', zegt juf Cindy lachend.

Op de gemeentelijke basisschool aan het Eeksken wordt er, naast gewone computers, ook gewerkt met iPads. Sinds dit jaar loopt er een proefproject in de derde kleuterklas om deze toestellen in te zetten in de dagelijkse klaswerking. ‘Het is ongelofelijk hoe deze jonge kinderen al snel overweg kunnen met deze moderne communicatiemiddelen', constateert directeur Lode Wytynck. Ook kleuterjuf Cindy schrok. ‘Terwijl ik thuis moest oefenen, waren de kleuters er sneller mee weg dan ik. Eigenlijk hebben zij het mij moeten leren', lacht ze.

Scannen

De school zet de iPads in om doeltreffender te kunnen differentiëren in het onderwijs legt Wytynck uit. ‘Zo kunnen we gemakkelijker oefeningen op maat van het kind voorbereiden. We laten de kinderen bijvoorbeeld zelf hun oefeningen inscannen via de QR-codes (Quick Respons-codes, nvdr.).

Een demonstratie door een van de kleuters toont dat ze in korte tijd al bijzonder vaardig zijn. De iPad wordt op de code gelegd en langzaam wordt de iPad opgetild totdat de code in het vakje past en het meteen wordt gescand. Vervolgens wordt een verhaaltje verteld of kunnen ze educatieve spelletjes spelen. ‘Het is niet zo dat ze hier de hele dag op spelen', merkt Wytynck op. ‘Het is de bedoeling dat het een aanvulling is om uiteindelijk tot betere resultaten te komen. Kleuters kunnen meer dan schilderen en knutselen. Er was al de klascomputer, maar doordat iPads met een ander besturingssysteem werken, krijgen ze opnieuw andere toepassingen te verwerken.'

Voor Wytynck is het een must om in te zetten op digitalisering in het onderwijs . ‘Het is een medium waar kinderen mee opgroeien. Als school moeten we meegaan met onze tijd. Dat trekken we ook door naar de lagere school. Belangrijk is dat we zo individuele trajecten kunnen uitstippelen. ‘De sterkste kinderen werken bijvoorbeeld de oefeningen af in hun kleur, bijvoorbeeld blauw. Terwijl minder sterke leerlingen hun traject vervolgen via een andere kleur. Onderwijs op maat van het kind.'

Een nieuwe manier van onderwijzen dus, waarbij op termijn ook het bord met krijt zal verdwijnen en vervangen worden door een digitaal bord. ‘Gelukkig hebben we een schoolbestuur en een ouderplatform dat hier graag in wil investeren.'

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio