Vlaanderen in snelheid gepakt door Nederland

Zelzate verwacht in 2015 verkeersinfarct

Zelzate verwacht in 2015 verkeersinfarct

Over de Tractaatweg zal vanaf 2015 veel meer verkeer rijden. Foto: zvd

Zelzate -

De tunnel in Sluiskil zal afgewerkt zijn voor juni 2015 en dat is veel eerder dan de heraanleg van het kruispunt aan de Tractaatweg. Zelzate is dan niet klaar voor de grote verkeersstroom die uit Nederland op gang zal komen

De heraanleg van het knooppunt Tractaatweg met de R4-Oost in Zelzate zal niet starten voor 2015. Dat bevestigt Jef Schoenmaecker, woordvoerder van de Administratie Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen.

Maar ondertussen schieten de Nederlanders goed op met de bouw van hun Sluiskiltunnel, wat betekent dat nog voor de zomer van 2015 op dit knooppunt vanuit Nederland een grote verkeersstroom op gang zal komen. Zelzate mag zich dan aan erg zware verkeersproblemen verwachten. De brug bij Sluiskil over het Kanaal van Gent naar Terneuzen is een knelpunt voor het wegverkeer. De brug staat gemiddeld 23 keer per dag open voor de scheepvaart. Dat is meer dan vijf uur en dat zorgt voor lange wachttijden.

De Sluiskiltunnel was voor de Nederlanders dé oplossing. Het boren van de Sluiskiltunnel onder het kanaal Gent Terneuzen verloopt sneller dan verwacht. Onze Noorderburen vorderen met een megaboorinstallatie 11 meter per dag en dat is heel wat vlugger dan de geplande 7 meter per dag. De kans dat dit werk eerder klaar is zoals gepland in juni 2015 is groot. Vlaanderen zal dan nog niet klaar zijn en wellicht nog moeten starten met de herinrichting van het kruispunt van de Tractaatwegen de R4.

De Nederlanders willen met deze tunnel al het verkeer dat uit het Noorden en in het bijzonder dat uit de Westerscheldetunnel komt via deze Sluiskiltunnel afleiden naar de Tractaatweg op de Oostoever van het kanaal. Via deze weg die op dat moment ook twee keer twee rijstroken krijgt, moet al het verkeer en vooral veel vrachtverkeer via Zelzate naar de Gentse haven, de snelwegen of naar Antwerpen.

Verdriedubbeling

Men verwacht op dat moment een verdriedubbeling van de verkeersstroom uit Nederland. Vlaanderen wil deze aansluiting van de Tractaatweg met de R4-Oost en de Leegstraat helemaal heraanleggen met een ondergrondse tunnel die de Tractaatweg aansluit op de R4-Oost zonder verbinding met de Leegstraat en de Kennedylaan Noord.

Zo wordt al dat verkeer uit het dorpscentrum geweerd. Op het dak van die tunnelverbinding worden de Kennedylaan-Noord, de Leegstraat en de opritten naar de R4-Oost met verkeerslichten geregeld en met elkaar verbonden. Dit project was opgenomen in het driejarenprogramma van 2013 tot 2015 maar lijkt nu uitgesteld. De vrees dat dan veel verkeer uit Nederland zal kiezen om de R4 rechts in te slaan en door de woonkern naar de R4-West of de E34 op te zoeken is zeker gegrond.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio