Roeselare en Izegem betaalden al ruim 60.000 euro

Winterweer kost steden handenvol geld

Winterweer kost steden handenvol geld

De wegen sneeuwvrij maken zien de steden in de regio als een belangrijke taak, ook al kost het handenvol geld. Foto: sbr

Roeselare / Izegem / Tielt -

Er komt maar geen einde aan de winter en dat begint door te wegen op het budget van de steden en gemeenten. Maar niet of minder strooien is geen optie, vinden ze in Roeselare, Izegem en Tielt.

Terwijl de meeste steden en gemeenten nu al elke euro twee keer moeten omkeren om de begroting niet te laten ontsporen, worden ze geconfronteerd met de hoge kosten van het sneeuw- en ijsvrij maken van de wegen.

‘Elke nacht dat het sneeuwt of ijzelt, hebben we 60 ton zout nodig', zegt schepen van Openbare Werken Griet Coppé (CD&V) van Roeselare. Schepen van Financiën Henk Kindt (SP.A) onderstreept dat de kosten dit jaar al oplopen tot 66.000 euro. ‘Dat is drie keer meer dan begroot', zegt hij.

Ook in Izegem werd er tot nog toe al 402 ton zout gestrooid. ‘Vorige winter hadden we maar 280 ton nodig', zegt schepen Kurt Grymonprez (SP.A). ‘Dat betekent een hoge kost voor de stad, reken maar op 60.000 euro. Zoveel hadden we niet voorzien. Er zal dus een budgetaanpassing nodig zijn.'

Sommige Vlaamse gemeenten vragen zich af of het nodig is om bij elke sneeuwvlaag massaal uit te rukken. Een mening die gedeeld wordt door de specialist mobiliteit van de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG). ‘Mensen kunnen niet verwachten dat elke straat gestrooid wordt, terwijl ze zonder morren naar de sneeuwgebieden rijden om te gaan skiën', zegt hij.

Veiligheid primeert

‘Het klopt dat de burger steeds veeleisender wordt. Maar minder strooien is geen optie. We moeten wel serieus gaan nadenken over alternatieven. Ik denk aan het stimuleren van thuis- of telewerk waardoor minder mensen de weg op moeten bij barre weersomstandigheden. Ook zouden we in extreme weersomstandigheden vaker een beroep kunnen doen op landbouwers. Hun materiaal staat 's winters toch op stal', vindt Coppé.

‘Als stadsbestuur moeten we de veiligheid van onze inwoners garanderen', zegt de Roeselaarse burgemeester Luc Martens (CD&V), tevens voorzitter van de VVSG. ‘Daar kun je niet lichtzinnig mee omspringen. Maar de burger moet ook begrijpen dat we niet in elke uithoek van de stad even snel en adequaat kunnen optreden.'

Els De Rammelaere (N-VA) deelt als burgemeester van Tielt die mening. ‘Op veiligheid kan je niet besparen. De burger verwacht terecht dat wij alles doen om de wegen berijdbaar te maken.' Toch lopen ook in Tielt de kosten hoog op. Sinds het begin van de winter werd al 510 ton zout gestrooid en al zeven keer moest een beroep gedaan worden op loonwerkers om de klus te klaren.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio