Zwitsers gerecht: 'Onduidelijke wegmarkering niet oorzaak busongeval Sierre'

Zwitsers gerecht: 'Onduidelijke wegmarkering niet oorzaak busongeval Sierre'
Onduidelijke wegmarkering lag niet aan de basis van het tragische busongeval in Sierre, dat aan 28 personen het leven kostte. Dat heeft het Zwitserse openbaar ministerie verklaard. Het Zwitserse magazine L'Hebdo stelde eerder dat de buschauffeur door die onduidelijke wegmarkering afgeweken zou zijn van de weg.

Speurders hebben de hypothese van een onduidelijke wegmarkering als oorzaak van het ongeval onderzocht en uitgesloten. Dat heeft het Zwitserse openbaar ministerie vrijdag nogmaals bevestigd.

Eerder zei Olivier Elsig, eerste procureur van Wallis, aan arcinfo.ch dat het niet om een nieuwe hypothese gaat. 'Alle hypotheses zijn onderzocht, ook die in het artikel van L'Hebdo. Maar die hypothese heeft het verkeerde uitgangspunt dat de bus voor het ongeval een normaal traject aflegde.'

De wegmarkering zou bovendien volledig legaal zijn, meldt het Zwitsers federaal bureau voor wegen en verkeer.

'Wegmarkering lijkt op stippellijn voor trage voertuigen'

De veiligheidsnis waarin de bus frontaal op een betonnen muur inreed, wordt afgescheiden van de rijweg met een stippellijn. Volgens L'Hebdo lijkt die wegmarkering bijzonder hard op de in Europa algemeen geldende stippellijn die een rijstrook voor trage voertuigen aanduidt. De buschauffeur zou volgens het Zwitserse magazine de ‘trage rijstrook' opgereden zijn, waarop een botsing met de betonnen muur niet meer te vermijden was.

'Het is een aannemelijke theorie', verklaart een journalist van L'Hebdo. 'De chauffeur is in de duisternis van de tunnel uitgeweken naar rechts en raakte daarbij de stoeprand waardoor de bus uit balans raakte.' 

Het magazine laat ook een plaatselijke advocate met verkeer als specialisme opdraven om de theorie te staven. Veronique Fontana: 'Het is duidelijk dat de Belgische buschauffeur in de war was door de wegmarkering. Werd de bus bestuurd door een Zwitserse chauffeur dan was de fout niet ontstaan, in Zwitserland wordt de wegmarkering voor trage voertuigen immers niet meer gebruikt sinds 1980', aldus de advocate. Volgens L'Hebdo is Fontana niet de enige verkeersexpert die de hypothese onderschrijft. Het Zwitsers federaal bureau voor wegen en verkeer zou bijgevolg aansprakelijk kunnen gesteld worden voor het ongeval, meent L'Hebdo nog.

28 doden 

Op 13 maart 2012 reed een Belgische bus frontaal in op een betonnen muur in een tunnel in het Zwitserse Sierre. Het ongeval kostte aan 28 personen, onder wie 22 kinderen, het leven. 

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees