Mogelijk komt er na 170 jaar einde aan ferry’s naar Engeland

Trans Europa Ferries stopt met overvaarten

Trans Europa Ferries is al sinds 1998 actief in de Oostendse haven. Foto: dji

Oostende -

De activiteiten van Trans Europa Ferries in Oostende zijn stopgezet. Volgens de havendirectie verlopen onderhandelingen met een overnemer moeizaam. Als TEF zou verdwijnen, dan betekent dat het einde van de jarenlange overvaarten naar Groot-Brittannië.

Sinds vorige week al liggen de twee ferry's van Trans Europa Ferries, de Gardenia en de Larkspur, aangemeerd in de Oostendse haven. Normaal gezien verzorgt TEF dagelijks vier overvaarten in beide richtingen van Oostende naar Ramsgate. Officieel klonk het toen dat ‘technische problemen’ de oorzaak zijn, maar het was duidelijk dat er meer aan de hand is.

Het management in Oostende bevestigt nu dat de activiteiten van Trans Europa Ferries in Oostende zijn stopgezet. ‘Er zijn geen overvaarten meer. We wachten op een bericht van de directie in het buitenland voor verder nieuws. We hopen met iedereen dat er een oplossing komt’, zegt algemeen manager Dominique Penel.

Trans Europa Ferries (TEF) is een dochtermaatschappij van Trans Europa Shipping Lines uit Slovenië, dat sinds 1998 actief is in Oostende. Het bedrijf begon in 2004 een auto- en passagiersdienst op de verbinding Oostende-Ramsgate. Op de schepen werken vooral Slovenen en Kroaten. Aan wal werken zo'n twintig bedienden en arbeiders voor TEF.

Het personeel en de havenarbeiders kregen gisteren uitleg over de financiële toestand van het bedrijf. De Sloveense eigenaar zou sinds eind vorig jaar een overnamecontract met Italiaanse investeerders hebben. Maar het nodige investeringsgeld zou geblokkeerd zijn bij een bank in Malta om de herkomst te onderzoeken.

Klanten lopen weg

Het Oostendse havenbestuur bekijkt de ontwikkelingen aan de zijlijn. ‘Wij vernemen dat de onderhandelingen tussen de aandeelhouders en de overnemende groep moeilijk verlopen. We horen wel dat de wil aanwezig is om eruit te geraken. Hopelijk gebeurt dat deze week nog, want intussen lopen de klanten weg’, zegt havendirecteur Paul Gerard.

Als TransEuropa Ferries zou verdwijnen, betekent dat het einde van bijna 170 jaar overvaarten naar Groot-Brittannië. Het zou ook de achtste rederij in vijftien jaar zijn die de activiteiten in Oostende moet stopzetten. Eerder verdwenen ook al de RMT (na 150 jaar), Holyman-Sally, Hoverspeed, San Marina, Ferryways en Cobelfret van het toneel.

‘Als TEF verdwijnt, zou dat vooral sentimenteel moeilijk zijn voor de Oostendse haven. We hebben ons enkele jaren geleden georiënteerd naar de toekomstgerichte en duurzame sector van de vernieuwbare energie. De gevolgen voor de Oostendse haven zouden dus niet bijzonder groot zijn, al zouden we de verbinding uiteraard liever behouden’, zegt havendirecteur Gerard.

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio