Stad moet actief deelnemen aan overleg met Brussel

CD&V vreest ellende door Brussels parkeerplan

CD&V vreest ellende door Brussels parkeerplan

Marijke Van Houdt aan de stationsbuurt. 'Je staat hier nu al zo lang stil met de wagen, wat gaat het geven als er nog meer wagens naar het station van Vilvoorde komen?' Foto: sdz

Vilvoorde -

Brussel wijzigt op 15 juni haar parkeerbeleid. CD&V vreest dat dit voor overlast zal zorgen in Vilvoorde. Actieve deelname aan de metropolitane gemeenschap moet overleg met Brussel vergemakkelijken in de toekomst.

‘Is Vilvoorde voorbereid op de impact van het gewijzigde parkeerbeleid in Brussel en is de stad bereid om actief deel te nemen aan de metropolitane gemeenschap?’ Dat vraagt gemeenteraadslid Marijke Van Houdt (CD&V) zich af.

Overlast

‘Het nieuwe parkeerplan in Brussel zal volgens de CD&V-fractie voor meer overlast zorgen in Vilvoorde’, zegt Van Houdt. ‘Wij vrezen dat door deze wijziging veel mensen zullen beslissen om hun wagen op het Vilvoords grondgebied achter te laten omdat ze daar niet hoeven te betalen. Maar ook de overlast rond de stationsbuurt zal toenemen. Wij verwachten dat mensen in Vilvoorde de trein zullen nemen naar de hoofdstad. Het is echter nu al zeer druk op de wegen rond het station. Met een extra toestroom van pendelaars naar Brussel zal het verkeer alleen maar toenemen.’

‘Daarom vroeg ik me af of het college overleg heeft gehad met Brussel omtrent deze kwestie want het kan toch niet de bedoeling zijn dat de steden en gemeenten rond Brussel de dupe worden van beslissingen die daar worden genomen.’

De CD&V-fractie wil dan ook dat Vilvoorde toetreedt tot de metropolitane gemeenschap. ‘We kunnen niet doen alsof wat in Brussel beslist wordt, over mobiliteit, ruimtelijke ordening, of wegenwerken bijvoorbeeld, geen invloed heeft op onze stad. Vilvoorde moet een actief deelnemen aan het overleg.’

Pendelparkingen

Magda Van Stevens (Groen), schepen van Mobiliteit, bevestigde dat Vilvoorde wel degelijk op de hoogte is van het nieuwe parkeerbeleid in Brussel. Maar zij stelt dat het nieuwe parkeerbeleid nog moet worden goedgekeurd. ‘Ik vind de maatregelen die Brussel neemt goed want ze willen het aantal auto's in de hoofdstad verminderen. Dat komt ook Vilvoorde ten goede. Dat Grimbergen en Wemmel al reageerden is normaal. Deze gemeenten grenzen aan de nieuwe pendelparkingen, in tegenstelling tot Vilvoorde. Wij kunnen momenteel moeilijk voorspellen wat de impact van deze wijziging zal zijn. Voorlopig blijft het koffiedik kijken’, zegt Van Stevens.

‘Wat het overleg betreft: wij schenken nu al veel aandacht aan grensoverschrijdend overleg. Brussel is voor ons geen blinde vlek. Het is noodzakelijk dat je overleg pleegt met je buren.’

Van Houdt was niet helemaal tevreden met het antwoord. ‘De uitleg van de schepen was niet helemaal volledig aangezien een deel van het parkeerplan reeds in werking treedt op 15 juni. En het blijft ook wat onduidelijk of Vilvoorde nu actief zal deelnemen aan de Brusselse Hoofdstedelijke Gemeenschap. Wij zijn benieuwd of de burgemeester zijn N-VA-collega's hiervan kan overtuigen.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio