Sommige halen 50 km per uur, maar politie ziet controles niet zitten

Fietsersbond wil opgefokte elektrische fietsen weg

Fietsersbond wil opgefokte elektrische fietsen weg

Foto: rr

De Fietsersbond eist dat de politie ‘te snelle, elektrische fietsen’ van het fietspad plukt. Sommige modellen, die soms worden opgefokt, halen makkelijk 30 tot bijna 50 km per uur. Maar de politie is niet erg geneigd op te treden. ‘Hoe gaan wij dat in de praktijk controleren?’ Lees meer fietsnieuws in ons Fietspadenrapport

High speed

De Zwitserse fabrikant Flyer steekt het niet onder stoelen of banken: het bedrijf biedt high speed elektrische fietsen aan, geschikt voor de ‘vliegende forens’, staat er te lezen op de website van Benelux-invoerder Amazing Wheels.

Zaakvoerder Tim De Rooy geeft ook zonder aarzelen toe dat sommige duurdere modellen sneller gaan dan de regel is voor elektrische fietsen in Nederland en België: maximaal 25 km per uur, en een vermogen van niet meer dan 250 watt. ‘Deze snellere fietsen zijn vaak ontwikkeld voor andere Europese landen, waar de regels soepeler zijn. We vertellen de kopers erbij dat deze krachtigere elektrische fietsen eigenlijk niet geschikt zijn voor de openbare weg. Maar wat de klant ermee doet, is uiteraard zijn verantwoordelijkheid.’

De Fietsersbond heeft het echter helemaal gehad met deze opgefokte elektrische fietsen. ‘We vragen met aandrang dat er hiertegen wordt opgetreden’, aldus Eva Van Eeenoo. ‘We zijn als Fietsersbond voorstander van elektrische fietsen omdat oudere mensen daardoor langer de fiets kunnen gebruiken en andere mensen wat langere afstanden kunnen overbruggen. Maar té snelle elektrische fietsen brengen andere fietsers in gevaar. Dat kan niet de bedoeling zijn.’

Politie?

De Fietsersbond vraagt daarom aan de politie om op te treden, ook tegen handige harry’s die met wat gesleutel erin slagen het vermogen van hun traditionele elektrische fiets fors op te drijven.

Bij de politie klinkt het dat zulke controles in de praktijk niet evident zijn. ‘In theorie is het eenvoudig. Te snelle elektrische fietsen vallen voor ons onder de categorie van een bromfiets klasse B, en daarvoor heb je een verzekering nodig, moet je een helm dragen, en mag je heel vaak het fietspad niet gebruiken’, klinkt het op de persdienst van de federale politie.

‘Maar in de praktijk zien wij de lokale politiezones nog geen elektrische fietsen op de rollen zetten, zoals bij bromfietsen, aangezien die te hoge snelheid vaak het resultaat is van een goede fietser én een iets te hoog vermogen.’

Ook in Nederland weet de politie niet goed wat te doen met te snelle elektrische fietsen, zegt Tim De Rooy: ‘De handhaving zit compleet in een grijze zone, waardoor er ook in Nederland zelden of nooit elektrische fietsen worden gecontroleerd.’

Fietsenverkopers?

Vlaams Parlementslid Björn Rzoska (Groen) pleit voor heel duidelijke regels én controles. Hij testte vorige week nog een elektrische fiets uit, waarmee hij tussen de 40 en 50 km per uur haalde. ‘Ik had het gevoel eerder op een brommer te zitten. Die fiets is bij ons vrij te koop in de fietsenwinkel. Ongehoord.’

De fietsenverkopers in ons land voelen zich weinig aangesproken door deze kritiek. ‘Ik ken coureurs die zonder motortje 60 km per uur halen, en ook op een fietspad rijden’, aldus Daniel Labours, algemeen secretaris van Federvelo. ‘En dat is dan wél zonder gevaar? Of gaan we dat ook verbieden?’

Corrigeer

IN HET NIEUWS

Verkiezingen in jouw gemeente:

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees