Bestelbusjes vanaf 2014 begrensd op 120 km per uur

Bestelbusjes vanaf 2014 begrensd op 120 km per uur

Ongeval met bestelwagen in Asse Foto: zvd

Lichte bedrijfsauto’s zoals bestelbusjes zullen vanaf 2014 niet meer kunnen scheuren op de autostrade. De bestelbusjes moeten vanaf volgend jaar voorzien zijn van een snelheidsbegrenzer die de topsnelheid beperkt tot 120 kilometer per uur. Dat besliste de milieucommissie van het Europees parlement.

De bestelwagens scheuren meer dan eens een wagen voorbij op onze Belgische autostrades. Denk maar aan de Volkswagen Transporter, die zonder moeite een topsnelheid haalt van 188 kilometer per uur. De bestelauto Touran Van doet het zelfs nog beter met zo’n 204 kilometer per uur. Vanaf 2014 is dat verleden tijd.

Met de snelheidsbegrenzer beoogt de milieucommissie twee doelen : Enerzijds wil Europa het energieverbruik van de bestelwagens naar beneden halen. Onderzoek wees namelijk uit dat lichte bedrijfsvoertuigen de snelst groeiende emissiebron zijn van kooldioxide. Het spreekt voor zich dat vooral milieugroepen de maatregel steunen. De autosector was aanvankelijk tegen maar legt zich neer bij de beslissing.

Anderzijds wil de commissie de concurrentie tussen zware bestelauto’s en vrachtauto’s, die wel al uitgerust zijn met een snelheidsbegrenzer, verhinderen. ‘Iedereen gelijk voor de wet.’

De begrenzing geldt alleen voor nieuwe bestelauto’s. Wie al in het bezit is van zo’n bestelwagen moet geen snelheidsbegrenzer aanschaffen.

compromis

Voor het Europees Parlement was de snelheidsbegrenzing een billijk compromis ten opzichte van strengere eisen aan de CO2-uitstoot van de motoren van lichte bedrijfsauto’s. Milieugroepen vroegen om een strengere limiet in 2020 dan de eerder afgesproken 147 gram CO2 per kilometer, maar die maatregel haalde het niet. Personenauto’s mogen in 2020 nog maar 95 gram CO2 per kilometer uitstoten. (lla)

Corrigeer

Meest Gelezen

POPULAIRE VIDEO'S