Colruyt heeft bijna 4.000 firmafietsen in omloop

‘Elke dag kiezen voor de fiets is een filosofie’

‘Elke dag kiezen voor de fiets is een filosofie’
Halle -

De firma Colruyt heeft vandaag bijna vierduizend firmafietsen in omloop. Personeelsleden maken er gebruik van om naar het werk te fietsen, maar ook binnen het bedrijf gebeuren meer en meer dienstverplaatsingen met de fiets. ‘Een bewuste keuze’, zo klinkt het.

‘Kiezen voor de fiets, is een filosofie’, zegt Bart Luyckx, mobiliteitscoördinator bij het Halse warenhuisbedrijf Colruyt. ‘Door deze verplaatsingen met de fiets, besparen we jaarlijks meer dan negen miljoen kilometer met de wagen. In CO2-uitstoot kan dat tellen. Het is bovendien een pak goedkoper dan autorijden, is goed voor de conditie en we steunen ook de sociale economie omdat we voor het onderhoud van ons fietsenpark samenwerken met Grope INtro.’

‘Momenteel hebben 2.431 personeelsleden een gewone traditionele bedrijfsfiets in bruikleen waarmee ze minstens vier werkdagen op de vijf hun woon-werktraject met de fiets afleggen. Daarnaast maken 526 mensen die wat verder wonen gebruik van onze elektrische fietsen. 486 Werknemers van Colruyt komen met hun eigen fiets naar het werk. Meestal gaat het om sportfietsers die op die manier meteen wat extra trainen. Alle fietsers krijgen van Colruyt een fietsvergoeding als extra stimulans’, aldus Bart Luyckx. ‘Daarnaast hebben we aan het station van Halle zo'n driehonderd pendelfietsen staan voor werknemers die met de trein of de bus komen en de fiets gebruiken als natraject. We stallen die fietsen in het Fietspunt, maar eigenlijk is er hier plaats te kort. Daarom zijn we onlangs gestart met het uitlenen van plooifietsen die werknemers mee kunnen nemen op de trein. In Halle hebben we dan ook nog in al onze vestigingen fietsen staan voor dienstverplaatsingen.’

‘Met 3.433 actieve fietsers binnen ons bedrijf, komen we op een totaal van 15,1 procent van onze werknemers die met de fiets naar het werk komen. De gemiddelde afstand die werknemers met een gewone fiets dagelijks afleggen is vier kilometer tot aan hun werkplek, voor een elektrische fiets is dat elf kilometer. Uiteraard zijn er verschillen van locatie tot locatie. Bij de winkels overal in het land ligt het percentage fietsende werknemers hoger omdat de personeelsleden meestal vrij dicht bij de winkel wonen waar ze werken. Op de hoofdzetel in Halle ligt dit anders, onze mensen komen vaak van verder. Toch laten we ook hier onze filosofie niet los. Zo is er een eigen carpooldienst en we promoten sterk het openbaar vervoer met onder meer terugbetaalde abonnementen’, aldus Bart Luyckx.

‘Uiteraard zijn er mogelijkheden om nog meer mensen op de fiets te krijgen, onder andere mensen die slechts eenmalig op de hoofdzetel moeten zijn voor een opleiding, sollicitatie en zo meer. Daarom zoeken we een oplossing voor het capaciteitsprobleem om fietsen te stallen aan het station van Halle en werken we samen met het blue bike-project van de NMBS’, zegt Bart Luyckx. ‘Een ander probleem dat fietsers vaak aankaarten, is de vrij onveilige fietsweg van het station van Halle naar de Colruyt-vestigingen. Zo ontbreken fietspaden op de Suikerkaai in Halle en is de rotonde op het Bevrijdingsplein gevaarlijk voor fietsers.’

‘Vroeger ging ik naar de fitness, maar sinds ik met de fiets ga werken, hoeft dat niet meer’, zegt werknemer Danny lachend.

‘Ik ben vooral over de streep getrokken om met de fiets te komen werken dankzij de elektrische fietsen die Colruyt heeft ingevoerd’, zegt collega Rudy die sinds een jaar alle dagen van Lot naar Halle fietst. ‘Het Pajottenland is vrij heuvelachtig, maar met een elektrische fiets is dat goed te doen. Zo kom ik nog fris aan op het werk.’

Corrigeer

Doe de stemcheck van Het Nieuwsblad en ontdek met welke partij jij het best overeenkomt.

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio