Sarah Goossens (30) sterft aan voedselallergie en laat dochtertje van vijf weken na

Macaroni met kaas wordt kersverse moeder fataal

GENT -

Een jonge moeder uit Gent is deze week op een bijzonder tragische manier om het leven gekomen. Een portie macaroni, waarin wellicht een kaassoort zat waarvoor de vrouw allergisch was, werd haar fataal. ‘We wisten dat Sarah geen geitenkaas mocht eten. Maar volgens de verpakking zat dat helemaal niet in die pasta.’ De vrouw laat een vriend en een pasgeboren dochter na.

Vijf weken. Langer hebben Sarah Goossens (30) en haar vriend Johan (41) samen niet kunnen genieten van hun pasgeboren dochtertje. De korte tijd die het drietal samen had, leek nochtans hemels. Elke dag postte de trotse moeder een foto van hun wolkje op Facebook. ‘Mila is de bekroning van ons driejarig samenzijn’, vertelde ze aan iedereen die het wou horen. En er was nog meer goed nieuws op komst. Want Johan had haar ten huwelijk gevraagd en later dit jaar zou het koppel trouwen.

Allergisch voor geitenkaas

Maar zo ver zal het nooit komen. Vorige week dinsdag, in hun pas gerenoveerde rijhuis in Wondelgem, sloeg het noodlot toe. Een allergische reactie op een ingekochte portie macaroni met kaas en hesp werd de kersverse moeder fataal. ‘We wisten dat Sarah allergisch was voor geitenkaas’, vertelt een dichte vriendin van de familie. ‘Een tijdje geleden had ze een zware aanval gehad na het eten ervan en moest ze naar de spoed. Sindsdien meed ze alles waar geitenkaas in verwerkt zat.’

De macaroni die het koppel vorige week in de winkel kocht, bevatte dan ook geen grammetje geitenkaas. ‘Vreemd genoeg deed Sarah toch een allergische reactie op. Een gevolg van de zwangerschap, denken de dokters. Die had haar allergie voor kaassoorten misschien aangewakkerd. Al had Sarah dat zelf niet door: ze dacht dat ze astma had en heeft zelfs nog haar inhalator gebruikt. Maar die hielp natuurlijk niet.’

Daarop besliste Johan om met zijn vrouw naar het ziekenhuis te rijden. Maar onderweg verloor Sarah het bewustzijn. In paniek reed de vader de openstaande garage van de brandweer van Wondelgem binnen. ‘Blijkbaar had de moeder door de allergische reactie een longembolie gekregen’, zegt het Gentse parket. ‘De brandweer heeft toen een spoedarts opgebeld die de vrouw gereanimeerd heeft. Daarna is ze in levensgevaar naar het AZ Sint-Lucas overgebracht.’

Daar kreeg de familie vrijdag te horen dat het tijd was om afscheid te nemen van Sarah. De jonge vrouw overleed uiteindelijk woensdag in het ziekenhuis. Vrienden en familie zeggen dat ze een vrouw verloren met een groot hart. ‘Sarah was een fantastische collega en onmisbaar in ons team’, zegt Luc Verbeke, directeur van het Evergemse centrum Den Dries waar ze sinds drie jaar werkte. ‘Sarah stond op haar eentje in voor een groep mensen met een zware, verstandelijke handicap. Een zeer moeilijk opgave. Maar ze deed haar job met verve. Dit is zeer pijnlijk.’

‘Ik kan echt niet vatten dat Sarah door zoiets stoms er niet meer is’, zegt ook een goede vriendin van Sarah, die haar leerde kennen via de basketbalclub van Johan. ‘Ik wilde haar wat rust geven na de bevalling, maar vorige week ging ik aan het sms’en om nog eens af te spreken. Toen was het dus al te laat.’

Haar man was gisteren te aangeslagen om te reageren.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio