Lekkende container met giftig blauwzuur in scène gezet

Brandweer oefent rond rampscenario

Het slachtoffer werd eerst in veiligheid gebracht. Foto: vrs

Genk -

De brandweer oefende gisteren op de terreinen van Euroterminal Genk Invest op het industriegebied Genk-Noord. Daar werd een lek gesimuleerd in een container met giftig gas. De vergelijking met de recente treinramp in Wetteren was niet veraf.

De nodige afspraken met de NMBS rond risicovol goederentransport werden in 2010 op punt gesteld en getest in een grote interventieoefening op het station van Winterslag. De brandweer startte gisteren met een nieuwe reeks oefeningen.

Splashpakken

Het scenario: de plaatsing van een container met gevaarlijke producten op het treinspoor loopt fout en binnen het bedrijf wordt onmiddellijk de brandweer verwittigd. De brandweermannen snelden toe via een toegangsweg van het achterliggende Ikea en stelden de wagens en de milieucontainer op een veilige opstand op. In een mum van tijd wandelden twee brandweermannen in veilige splashpakken op de container af met twee doelen voor ogen. Een bedwelmde werknemer evacueren en polshoogte nemen van de inhoud van de container.

‘Op die momenten is het belangrijk om doordacht en georganiseerd te werk te gaan’, zegt brandweercommandant Raymond Aerts. ‘We organiseren twee keer per jaar zo'n oefening en de ramp in Wetteren benadrukt dat belang nog meer.’

In het scenario zat het extreem giftige en kleurloze blauwzuur in de container.

Slachtoffers

‘De oefening gebeurt op de terreinen van een privé-bedrijf waar dagelijks honderden transporten op de sporen en op vrachtwagens worden geplaatst. Die giftige stoffen behoren tot de mogelijkheden. Als onze manschappen toekomen, kan het zijn dat ze de inhoud niet kennen. Het bedrijf weet natuurlijk wel wat er wordt getransporteerd. Zo'n telefoontje van een ongeval komt vaak paniekerig binnen, dan is het aan ons om zo snel mogelijk te reageren.’

‘Nadat eventuele slachtoffers zijn ontzet, gaan onze verkenners in gaspakken de kapotte flens dichten. Dan wordt de container in een lekbak geplaatst en overspoten met schuim’, weet Aerts. ‘We gaan altijd uit van het ergste. In dit scenario werd wel het waternetwerk van het bedrijf afgesloten, maar er was geen evacuatie van personeel.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio