Watererfgoed Vlaanderen: 'Het schip was niet voldoende zeewaardig gemaakt'

Congoboot Charlesville gezonken voor Poolse kust

Congoboot Charlesville gezonken voor Poolse kust

Het schip in betere tijden Foto: IMAGEGLOBE

De voormalige Antwerpse Congoboot Charlesville is in de nacht van donderdag op vrijdag gezonken in de Baltische Zee, voor de Poolse kust. 'Het schip was onvoldoende zeewaardig gemaakt voor zijn reis', zegt professor Eric Van Hooydonk.

 De sleepboot, die de Charlesville naar Litouwen moest slepen, is zonder het schip de haven van Gdansk binnengevaren.

De Charlesville had in principe vrijdagochtend in het Litouwse Klaipeda moeten arriveren, allicht om er verschroot te worden. ‘Vannacht begon de sleper ‘Ajaks’ die de Charlesville naar Klaipeda bracht, allerhande eigenaardige bewegingen te maken’, zegt de VVIA in een mededeling. ‘Nadien stoomde hij linea recta en full speed naar Gdansk. Het spoor van de Charlesville waren we kwijt.’

Schandalen

Op de plaats waar de Charlesville ‘verdween’, vaart volgens VVIA-voorzitter Adriaan Linters momenteel een schip van de kustwacht rond. ‘Intussen bevestigt ook de havenkapitein van Rostock, vanwaar de Charlesville werd weggesleept, dat het schip gezonken is’, zegt Linters.

Linters betreurt de gang van zaken en vermoedt dat de Congoboot mogelijk tot zinken is gebracht omwille van een verzekeringskwestie. ‘In ieder geval zal deze zaak nog een staartje krijgen, want in Duitsland zijn er de laatste tijd verschillende schandalen aan het licht aan het komen.’ Ook professor Van Hooydonk verwees kort naar de geruchten.

Verzekering

Professor Van Hooydonk probeerde de voorbije maanden samen met potentiële investeerders het schip van de schroothoop te redden. Dat het schip gezonken is, vindt hij een spijtige zaak en hij duidt meteen een oorzaak aan. 'Bij de omvorming tot jeugdherberg in Rostock zijn er destijds enkele extra patrijspoorten in het schip gezet', legt Van Hooydonk uit. 'Volgens onze bevindingen waren die voor het verslepen onzorgvuldig dichtgemaakt.'

Watererfgoed Vlaanderen zal de komende dagen bekijken of er nog een waterkans bestaat dat het schip geborgen wordt en vervolgens eventueel nog kan overgenomen worden. 'Maar het was zo al geen evident dossier, met veel tegenkanting, en de kosten zullen door het zinken alleen maar opgelopen zijn', beseft Van Hooydonk. 'De juridische situatie is ook nog erg onduidelijk, wat betreft wie nu de eigenaar is en hoe het zit met de verzekering.'

Schroot

Van Hooydonk beschikt naar eigen zeggen ook over beeldmateriaal waarop te zien is hoe er heel wat waardevolle historische voorwerpen uit de Charlesville werden weggehaald, net voor het wegslepen. 'Er was nochtans enkel een toelating om het schip te verplaatsen, niet om iets te wijzigen, dus ook dat moet nog onderzocht worden.'
Wat er nu met de Charlesville moet gebeuren, is niet duidelijk. ‘Indien het schip voor hinder zorgt voor het scheepvaartverkeer, moet het geborgen worden. Al is het niet duidelijk wie daar dan voor opdraait’, legt Linters uit. ‘Maar zelfs als het geborgen wordt, zal het enkel nog rijp zijn voor de schroot.’

Het schip was het laatste overblijvende voormalige passagiersschip dat Antwerpen met Congo verbond. In Rostock werd het de voorbije jaren gebruikt als jeugdherberg, maar die ging onlangs failliet.

Corrigeer

NIET TE MISSEN

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees