Investeren in nieuwe loskades niet nodig

Uniek schip maakt vervoer via Dender aantrekkelijker

Uniek schip maakt vervoer via Dender aantrekkelijker

Foto: lds

Aalst -

Een nieuw type schip, de Pallet Shuttle Barge moet ervoor zorgen dat het goederenvervoer via de Dender aantrekkelijker wordt. Het toekomstige overslagcentrum aan het Wijngaardveld heeft dankzij het schip geen dure, nieuwe kades nodig.

Dat er aan het Wijngaardveld in Aalst een regionaal overslagcentrum komt, is al een tijdje bekend. Zo'n overslagcentrum is een punt waar goederen van op de weg naar het water kunnen worden overgezet voor verder vervoer, en omgekeerd. Uit studies bleek dat er in Aalst jaarlijks potentieel is om tienduizenden containers via het water van en naar bedrijven te brengen. Ideaal om het overslagcentrum in Aalst te realiseren dus, ware het niet dat goederenvervoer via de Dender momenteel ernstige mankementen heeft. Schepen die tussen Aalst en Dendermonde varen, ondervinden grote problemen aan de overweg in Oudegem: grote schepen kunnen er - tenzij bij zeer laag water - niet onderdoor varen.

Door die problemen passeren grote schepen niet langs Aalst. Ook de kades aan het overslagcentrum zijn niet sterk genoeg voor zwaar containervervoer. Een dure investering in sterkere kades was tot nog toe de enige optie die overbleef.

Blue Line Logistics, het bedrijf dat het overslagbedrijf zal uitbaten, komt nu met een geheel nieuwe oplossing voor de proppen. In plaats van de infrastructuur langs het water aan te passen, wil Blue Line Logistics nu een nieuw schip bouwen. De Pallet Shuttle Barge is plat en kan moeiteloos onder de overweg in Oudegem. Omdat dit schip vooral paletten en geen zware containers vervoert, zijn er geen dure nieuwe kades nodig. Een kraan op het schip maakt laden en lossen vanop het schip mogelijk.

Een Pallet Shuttle Barge kan zes vrachtwagenladingen vervoeren. ‘Dit nieuwe schip maakt het voor bedrijven langs het water weer aantrekkelijk om goederenimport- en export langs waterwegen te doen’, zegt schepen van Lokale Economie Paul Stockman (CD&V). ‘Het schip richt zich vooral op paletten in plaats van containers, wat voor veel bedrijven rendabeler is: door de economische crisis is er een laag aanbod aan containers.

‘Dat dit schip overal kan stoppen, is ook een pluspunt. Nu gebeurt het overgrote deel van goederenvervoer via de weg. Nu kan er meer gebruik gemaakt worden van de waterwegen.’

De schepen zijn binnenkort al operationeel. ‘In het najaar zullen we op trajecten in België en Frankrijk actief zijn met drie tot vijf schepen’, aldus Antoon Van Coillie, zaakvoerder van Blue Line Logistics.

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio