Gent Gewogen|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||

Gent Gewogen: Deelfietsen

Gent Gewogen: Deelfietsen

Foto: Pol De Wilde - VUM

GENT -

Deelfietsen, hoort dat niet bij een stad die zich een fietsstad wil noemen? U weet wel, dat systeem waarbij je op heel wat plekken in de stad een fiets kunt meenemen en op een andere plek kan achterlaten. In Antwerpen spreken ze van de velo’s, in Brussel van de villo’s. En zelfs in het kleine Namen (110.000 inwoners) rijden ze rond. Maar Gent trappelt ter plaatse, omdat het veel geld kost. Vlaams minister van Mobiliteit Hilde Crevits (CD&V) en Vlaams minister van Steden Freya Van den Bossche (SP.A) laten onderzoeken hoe het loopt in Antwerpen en Brussel en wat er nodig is voor kleinere steden. Ze spreken van een proefproject te beginnen.

Een deelfietsensysteem heeft veel voordelen. Het is handig voor gebruikers van het openbaar vervoer, maar ook voor mensen die geen fiets kunnen stallen of die met de wagen in een parkeergarage staan en korte stukjes willen fietsen. Dat het duurzaam en milieuvriendelijk is, hoeft geen betoog. Het Antwerpse Velo wil een link vormen binnen het openbaar vervoer en is een aanvulling op bestaande fietsverhuurdiensten waar toeristen fietsen kunnen huren voor langere periode.

Drie miljoen euro per jaar kost het systeem in Antwerpen, waar ze tegen eind dit jaar willen uitbreiden tot 1.800 velo's en tot ongeveer 150 stations. Er zijn 20.000 jaarabonnementen. Het eerste halfuur is gratis, het daaropvolgende kost 0,50 eurocent. Een dagkaart kost 3 euro, een weekkaart 7 en een jaarkaart 35 euro. Wat we betaalbaar noemen.

In Gent zou de kostprijs oplopen tot 1,5 miljoen euro per jaar. Voor de verkiezingen waren alle partijen voor, maar met nuances. In het bestuursakkoord komt het woord maar één keer voor en dat is in verband met de park-and-ride die ooit aan het doorgeknipte viaduct aan Gent-Zuid moet komen. Daar zou dan een verdeelcentrum voor deelfietsen komen, al is dit verre toekomstmuziek. Filip Watteeuw (Groen), schepen van Mobiliteit, zei al dat hij het duur vindt en dat het systeem te veel inzet van personeel vraagt. Hij wil naar alternatieven zoeken en bestaande systemen zoals Max Mobiel meer uitbreiden.

In deze tijden is 1,5 miljoen euro vervelend veel geld en moeten keuzes worden gemaakt. Dat is waar. Al moet het voor een groene schepen steken dat hij niet voor zulk milieuvriendelijk en leuk project kan kiezen. En wat denken de ministers en in het bijzonder de Gentse minister Freya Van den Bossche daarover?

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio