8 op de 10 winkeliers hebben te kampen met ‘showroomers’

‘Ze komen hier kijken en passen, en kopen dan op het internet’

‘Sommige klanten verdenk ik ervan dat ze uitleg vragen bij een product dat ze al online gekocht hebben’, zegt Piet Deolet van Audiovisie Goethals in Brugge. Foto: kds

Bijna acht op de tien Belgische handelaars heeft al te maken gehad met ‘showrooming’. Dat is het fenomeen waarbij consumenten in een winkel een product komen betasten, besnuffelen, ja, zelfs passen, om het vervolgens – goedkoper – op het internet te bestellen.

Bijna zes op de tien Belgen hebben het voorbije jaar een of meer producten gekocht bij webshops. Bijna één op de vier koopt zelfs elke maand online. De prijs is daarbij meer dan ooit het belangrijkste criterium. Dat bleek onlangs nog uit de enquête ‘E-commerce in België’ van handelsfederatie Comeos.

‘Het hoeft dan ook niet te verbazen dat 79 procent van de handelaars uit de non-food al te maken heeft gehad met showroomers’, zegt Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). ‘Ik denk dan aan elektro en multimedia, maar ook modewinkels, computerwinkels, fotowinkels, sportwinkels, meubel- en designzaken, reisbureaus en parfumeries.’

Vooral elektronica en mode

Het gaat telkens om klanten die schoenen of een jas komen passen om de juiste maat te kennen, de nieuwste internet-tv willen bekijken en beluisteren, uitleg vragen over die nieuwe reflex­camera of informatie inwinnen over de troeven van een vakantiehotel... en vervolgens hun bestelling plaatsen op het internet.

‘Zeven procent van de handelaars wordt er verschillende keren per dag mee geconfronteerd, 15 procent één keer per dag en 27 procent verschillende keren per week. Het fenomeen treft vooral elektronica- en computerwinkels maar bereikt nu ook steeds meer kleding- en schoenenwinkels’, blijkt uit de enquête van het NSZ.

Meer voorbeelden van 'showrooming' en de reacties van de handelaars leest u in Het Nieuwsblad van maandag 17 juni.

Corrigeer

POPULAIRE VIDEO'S

Het beste van Enkel voor abonnees