Bewoners Karel Antheunisstraat en Pussemierstraat nemen afscheid van experiment

‘Project leefstraten mag blijven van ons’

‘Project leefstraten mag blijven van ons’

Yves Heuvinck, Peter Geldhof en Martina Vroblova blikken terug op een voor hen geslaagd experiment. Foto: fvv

Gent -

Met een beperkt feestje hebben de Karel Antheunisstraat en de Pussemierstraat afscheid genomen van het leefstraatproject. Daarbij werden enkele parkeerplaatsen opgeofferd om er een ontmoetingsplek van te maken. ‘Maar van ons mag de leefstraat blijven’, valt in de Antheunisstraat te horen.

‘Ik was in het begin zeer kritisch ten opzichte van de leefstraat’, zegt bewoner en medetrekker van het project Yves Heuvinck. ‘Ik ben schrijnwerker en ik zou met mijn auto in bed kruipen, mocht ik kunnen. De plaats waar we nu staan, was eigenlijk de plek waar ik mijn bestelwagen altijd parkeerde.’

Heuvinck was een trekker van de speelstraat in de Antheunisstraat, maar dus niet van de leefstraat. Die leefstraat is een plan dat gelanceerd werd door het Gentse bewonersinitiatief ‘Fiets van Troje’, dat via experimenten thema’s als duurzaamheid en alternatieve mobiliteit in het stadsleven probeert in te burgeren.

Bij het experiment van de leefstraten werden parkeerplaatsen ingericht als ontmoetingsplek. In de Antheunisstraat was dat met bankjes en terrasplanten. Eenvoudig was het niet om iedereen overtuigd te krijgen, want dat was wel een voorwaarde om de leefstraat in te voeren.

De Antheunisstraat telt bijvoorbeeld veel uitgangen van garages van de Frère-Orbanlaan. ‘De bewoners vreesden dat ze hun garage niet meer zouden kunnen gebruiken. Toen duidelijk was dat dit niet het geval was, was het voornaamste bezwaar het gaat hier toch niet alle dagen Gentse Feesten zijn?’, lachen bewoners Heuvinck en Peter Geldhof.

Gezellig

Dat bleek niet het geval, maar de leefstraat zorgde wel voor extra gezelligheid. ‘De bankjes zijn vaak gebruikt. We hebben er geaperitiefd, studenten kwamen er eten, de kinderen speelden vaker buiten. Je bleef er makkelijk plakken’, zeggen de bewoners. ‘Maar eigenlijk is een maand te kort voor zo’n experiment. We merken dat het wat geduurd heeft voor de leefstraat echt ingang vond. Dit zou eigenlijk langer moeten duren.’

De bewoners stippen nog aan dat ze heil zien in meer buurtparkings, waarbij ook bedrijven kunnen betrokken worden om hun parkeerruimtes na de kantooruren open te stellen voor de bewoners. ‘Zo konden wij ook hier gebruik maken van de parkeerplaatsen van een bedrijf, wat een oplossing bood voor mensen die hun parkeerplek in onze straat verloren door de leefstraat.’

‘De leefstraten waren een experiment’, zegt schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen). ‘We gaan nu eerst een evaluatie houden en dan kijken of dit project kan worden verdergezet.’

Corrigeer

Auto's in de kijker

Vastgoed

Jobs in de regio